Iranian Agriculture News Agency

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان قزوین:

شهرک‌های کشاورزی گامی در صیانت از آب و خاک و افزایش بهره‌وری

مدیر شرکت شهرک کشاورزی استان قزوین گفت: با ایجاد شهرک کشاورزی در استان گام مهمی در صیانت از منابع آب و خاک، افزایش بهره‌وری و رونق تولید برداشته شده است.

شهرک‌های کشاورزی گامی در صیانت از آب و خاک و افزایش بهره‌وری

سید محمد رضا حسینی در گفت‌وگو اظهار کرد: مدت ۵ سال است که شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور به صورت هیئت امنایی و هیئت مؤسس با هدف ایجاد مجموعه‌ای که بتواند شهرک‌های کشاورزی را ساماندهی کند آغاز به کار کرده است.

وی افزود: شهرک‌های کشاورزی در حال حاضر در مناطقی چون دشت مغان، دشت پنبه، مجتمع‌های کشاورزی، پرورش کرم ابریشم، مجتمع دامپروری پارس، سفید رود و هفت تپه فعال است که ساماندهی آنها می‌تواند به افزایش بهره وری در کار کمک کند.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان قزوین یادآور شد: با حمایت از شهرک‌های کشاورزی می‌توانیم گلخانه‌ها و شهرک‌های دامپروری و آبزی پروری را توسعه بخشیده و کشت‌های خاک کشی را به گلخانه‌ای تبدیل کرده و در مدیریت منابع آبی و افزایش بهره وری نقش مهمی ایفا کرد.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر به جز استان قم در سایر استان‌های کشور شرکت شهرک‌های کشاورزی راه اندازی شده و تمرکز فعالیت آنها روی توسعه و تثبیت شهرک‌های گلخانه‌ای، دامپروری، آبزی پروری است.

وی در خصوص تعداد شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور هم گفت: در حال حاضر ۱۵۸ شهرک کشاورزی در سراسر کشور فعال شده که ۱۵ شهرک شیلاتی، ۱۴ شهرک دامپروری و ۱۲۹ شهرک گلخانه‌ای است که در استان قزوین یک شرکت دولتی داریم که زمین آن متعلق به دولت است و باید زیرساخت‌ها را در آن تأمین کنیم.

حسینی یادآور شد: شهرک کشاورزی نو دهک تاکستان به وسعت ۸۸۰ هکتار است که ۱۰۰ هکتار آن در فاز اول تعریف شده و تاکنون ۷۱.۵ هکتار در مرحله اجرا قرار دارد که از سال ۹۶ عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی اضافه کرد: تأمین زیرساخت خط انتقال آب و شبکه آب، خط انتقال و شبکه برق، خط انتقال و شبکه گاز، حصار کشی و ساخت استخر ۶ هزار مترمکعبی آب، اتاقک نگهبانی، خیابان کشی، جدول کشی، احداث ایستگاه گاز TBS با اختصاص اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال از محل منابع ملی و استانی انجام شده است.

مدیر شرکت شهرک کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: ۵۳ قطعه از شهرک گلخانه‌ای نو دهک در تاکستان تاکنون واگذار شده که ۵۱ قطعه برای گلخانه و یک قطعه برای صنایع تبدیلی و یک قطعه بخش اداری است که که با اجرای آن ۵۹ هکتار فضای گلخانه‌ای جدید در استان ایجاد خواهد شد.

حسینی افزود: در فضای ۵۹ هکتاری نو دهک تاکستان پیش بینی می‌شود در صورت تکمیل بیش از ۱۵ هزار تن محصول گلخانه‌ای تولید و روانه بزار شود که در این مجتمع نیز حدود ۶۰۰ نفر مشغول کار خواهند شد.

وی گفت: راه اندازی این شهرک که از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است در هر هکتار حدود ۳ میلیارد تومان و در مجموع ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

حسینی اظهار داشت: تسهیلات ارائه شده برای توسعه گلخانه‌ها از سوی دولت از محل بند الف تبصره ۱۸ با سود هفت درصدی داده می‌شود.

وی در ادامه در خصوص ظرفیت شهرک‌های کشاورزی هم گفت: در استان قزوین سه شهرک کشاورزی دولتی پیشنهاد شده که شهرک تازه آباد و قازان چال در شهرستان آبیک، شهرک فارسیان در شهرستان قزوین، از آن جمله است که فارسیان و قازان چال به دلیل مالکیت و شبکه گاز دارای مشکلات جدی است و در تازه آباد مشکلات آب داریم که اخیراً با یک شرکت تفاهم شده تا برای تأمین نیازها اقدام شود.

حسینی تصریح کرد: شهرک دودانگه با ۱۶.۸ هکتار وسعت حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که فازبندی شده و در فاز اول ۵.۵ هکتار واگذار شده که ۲۷ میلیارد تومان تسهیلات گلخانه‌های گرفته شده است.

وی یادآور شد: در بخش خصوصی هم شهرک تقوی فرد در کهوانک آبیک برای ۵ هکتار مجوز صادر شده و ۱۷ میلیارد تومان برای آن تصویب شده است.

حسینی اضافه کرد: یک شهرک کشاورزی بخش خصوصی هم در شهرستان البرز به وسعت ۲۰ هکتار مجوز گرفته که فعال خواهد شد.

وی بیان کرد: سیاست کلی وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت منابع آبی، کنترل آفات و افزایش بهره وری است لذا باید کشت‌های خاکی به گلخانه‌ای تبدیل شود و با سرعت به این سمت خواهیم رفت تا از منابع آب و خاک صیانت شود.

حسینی یادآور شد: با ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در واقع از زیرساخت‌هایی که توسط دولت در این مناطق به صورت متمرکز ایجاد شده استفاده مطلوب شده و هزینه‌های سرمایه گذاران بشدت کاهش خواهد یافت و ما نیز شرایط را تسهیل می‌کنیم تا متقاضیان بیشتری وارد این عرصه از کشاورزی مدرن شوند.

وی اظهار داشت: در صورت آبگیری سد نهب در آینده همچنین با تخصیص سهم آبی به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب برای توسعه فضای گلخانه‌ای در تاکستان اقدام خواهد شد و در صورت تأمین آب قادر خواهیم بود تا سطح ۷۰۰ هکتار فضای گلخانه‌ای در این منطقه ایجاد کنیم.

حسینی افزود: با اثبات اهلیت سرمایه گذاران و متقاضیان حضور در شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان در کمیسیون ۵ نفره تنها کسانی که شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند مجوز لازم را دریافت کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید