Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین:

۱۴۰۰ قلاده سگ در قزوین علیه هاری واکسینه شدند

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: بیش از ۱۴۰۰ قلاده سگ در ۹ ماهه نخست سال جاری توسط کارشناسان دامپزشکی قزوین علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

۱۴۰۰ قلاده سگ در قزوین علیه هاری واکسینه شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین مهدی جلوخانی اظهار کرد: هاری یک بیماری ویروسی کشنده و مشترک بین انسان و دام است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند و میزان کشندگی آن بسیار بالاست، این بیماری در گوشتخواران اهلی و وحشی مشاهده شده و در صورت ابتلای انسان احتمال مرگ بسیار بالاست.

وی در مورد علائم بالینی این بیماری گفت: حیوان هار علائمی از قبیل ترشح شدید بزاق، عدم توانایی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام و ناله کشیدن را نشان داده و در نهایت فلجی و مرگ آن را به دنبال دارد.

جلوخانی، واکسیناسیون سگ‌های روستایی را مؤثرترین اقدام در راستای کنترل و پیشگیری از این بیماری برشمرد و افزود: اداره دامپزشکی قزوین در راستای وظایف سازمانی خود نسبت به واکسیناسیون سگ‌ها در روستاهای این شهرستان توسط همکاران واحد بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی، تعداد یک هزار و ۴۵۷ قلاده سگ را علیه بیماری هاری واکسینه کرده است.

وی در پایان از دامداران خواست، ضمن همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی، در راستای پیشگیری از بروز بیماری، تماس سگ‌های نگهبان با سگ‌های ولگرد را با حصار کشی مناسب خانه و دامداری، محدود کرده و در صورت برخورد با موارد مشکوک، مراتب را از طریق شماره تلفن ۴ رقمی ۱۵۱۲ به اداره دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید