Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان قزوین

کشت ۷۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به روش حفاظتی

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت : د رسال زراع یجاری بیش از 78 هزار و 148 هکتار از اراضی کشاورزی این استان به روش کشاورزی حفاظتی کشت شده است .

کشت ۷۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به روش حفاظتی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین تورج بنیادی افزود: سال گذشته ۶۱ هزار و ۹۲۷ هکتار از مزارع گندم و جو دیم و آبی و کلزا در استان قزوین به روش کم خاک ورزی کشت شد که این رقم امسال به ۷۸ هزار و ۱۴۸ هکتار افزایش یافته است.

وی افزود: کشاورزی حفاظتی از نوع کشت کم خاک‌ورزی با هدف حفاظت از منابع خاک امسال نسبت به سال گذشته در استان قزوین ۱۶ هزار هکتار رشد و توسعه پیدا کرده است.

تورج بنیادی یادآور شد: سال گذشته اجرای ۳۷ هزار و ۶۰۰ هکتار کشاورزی حفاظتی از نوع کم خاک ورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به قزوین ابلاغ شد که با اجرای این نوع کشت در سطح بیش از ۶۱ هزار هکتار از مزارع، ۶۴ درصد بیش از برنامه محقق شد.

این مسوول گفت: در سال جاری نیز ۵۴ هزار هکتار کشت کم خاک ورزی به قزوین برای اجرا در مزارع گندم آبی و دیم ابلاغ شده که این برنامه فراتر از رقم تعیین شده و به میزان ۷۸ هزار و ۱۴۸ هکتار پیش رفته است.

وی اظهار داشت: در سال گذشته همچنین اجرای کشت بی خاک ورزی در سطح ۵۸۰ هکتار به قزوین ابلاغ شد که ۶۱ درصد بیش از رقم تعیین شده به میزان ۹۳۸ هکتار از این نوع کشت در استان به ثبت رسید.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: امسال نیز اجرای ۴۷۰۰ هکتار کشت بی خاک ورزی به قزوین ابلاغ شد که از این رقم تاکنون هزار و ۵۷۸ هکتار محقق شده که علت سرعت پایین در این بخش کمبود تجهیزات و ادوات مربوط به این نوع کشت است.

وی با بیان اینکه آسیب پذیری بالای منابع آب و خاک کشور از جمله استان توجه به کشاورزی حفاظتی را برای ما دوچندان کرده است،اظهار داشت: کشور ما در کمربند خشکی واقع شده و بارندگی آن نسبت به میانگین جهانی بسیار کمتر بوده و فرسایش خاک بالایی نیز دارد و در چنین شرایطی برای حفظ امنیت غذایی و پایدارسازی کشاورزی خود راهی جز تقویت کشاورزی حفاظتی نداریم.

بنیادی افزود:  کشاورزی حفاظتی شامل کشت بی خاکورزی و کم خاکورزی است که از فواید آن می توان به جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش هزینه های تولید، حفظ مواد آلی خاک اشاره کرد.

به گفته وی در کشاورزی حفاظتی ورود و خروج ماشین آلات به اراضی زراعی و خاک به حداقل ممکن کاهش می یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید