Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

157 فروشگاه سموم کشاورزی در استان فعالیت دارند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : درحال حاضر 207 پروانه بهره برداری از سوی نظام مهندسی برای مجوز فروشگاههای سموم در استان صادر شده که 157 مورد آن فعال می باشد .

157 فروشگاه سموم کشاورزی در استان فعالیت دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین یوسف درخشان با اعلام این خبر افزود: در همین راستا ؛ طی 9 ماهه اول سال جاری 142 مورد بازدید انجام شده که 15 مورد تخلف  به مراجع قضایی معرفی و احکام در مورد آنها صادر و 4 مورد نیز پلمپ شده است .

وی هدف از اجرای طرح بازرسی را ؛ داشتن پروانه بهره برداری ، رعایت قیمت مصوب سموم ، حضور کارشناس فنی فروشگاه ، ثبت اطلاعات کشاورزان در دفاتر و سامانه مانیتورینگ سموم ، صدور فاکتور فروش و عدم عرضه سموم قاچاق و تقلبی غیر مجاز ذکرکرد .

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : عوامل خسارتزای گیاهی شامل آفات، بیماری ها و علفهای هرز می باشد که هرساله به محصولات تولیدی بخش کشاورزی در صورت عدم کنترل بطور متوسط تا 40 درصد خسارت می زند که در شرایط طغیانی تا 100 درصد محصول را نیز می تواند خسارت وارد کند.

وی  گفت  : برای داشتن کشاورزی پایدار  نیاز به مدیریت تلفیقی عوامل خسارتزا  می باشد که استفاده از چند روش کنترلی بطور آگاهانه و اصولی در کنار هم و با رویکرد حفظ محیط زیست و سلامت محصول تاکید می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : اگر به ناچار نیاز به استفاده از آفت کش ها شدیم باید از سموم توصیه شده و با رعایت اصول فنی(زمان مناسب استفاده ، رعایت دز مصرفی ، کالیبراسیون سمپاشی ، سمپاش مناسب ، رعایت دوره کارنس ، آب مناسب از نظر PH و سختی ) اقدام کنیم.

درخشان خاطر نشان کرد : تاکنون 120 سم از گروه پرخطر از لیست سموم مجاز کشور حذف شده که در حال حاضر از 350 نوع سم مجاز کشور 77 درصد در لیست سموم کم خطر می باشند و اگر بطور اصولی استفاده شوند خطری برای محیط زیست و سلامت محصول نخواهند داشت.

به گفته ی وی ؛ متوسط مصرف آفت کش ها در استان کمتر از میانگین مصرف دنیا و کشور می باشد که در حدود 4 دهم گرم به ازای هر کیلوگرم محصول می باشد .

وی یاد آور شد : برای نظارت بر توزیع آفت کش ها در استان ؛ اکیپ های گشت بازرسی در استان و شهرستانها با عضویت نماینده سازمان جهاد کشاورزی ، نظام مهندسی کشاورزی و تعزیرات حکومتی و نماینده سازمان صنعت ، معدن و تجارت و در صورت لزوم نیروی انتظامی بطور مستمر از فروشگاهها بازدید می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید