Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

کشاورزی حفاظتی، به پایداری منابع آب و خاک کمک می کند

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت : اجرای کشاورزی حفاظتی در مزارع به پایداری منابع آب و خاک کمک می کند .

کشاورزی حفاظتی، به پایداری منابع آب و خاک کمک می کند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، تورج بنیادی در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی کشت حفاظتی در اراضی شیبدار دیم و جلو گیری از فرسایش آبی – خاکی که با حضور معاونین فنی مدیریت ها ، مسولین مراکز جهاد کشاورزی ، محققین بخش تحقیقات خاک و آب و کشاورزان بخش کوهین برگزار شد با بیان این مطلب افزود : اگر بدنبال کشاورزی و تولید پایدار در بخش کشاورزی هستیم باید از روش های نوین همچون کشاورزی حفاظتی استفاده کرد .

وی اظهار داشت : در سال زراعی گذشته 60 هزار و 608 هکتار در محصولات زراعی عملیات کشاورزی حفاظتی از نوع کم خاکورزی و حدود 700 هکتار عملیات بی خاکورزی با تحقق برنامه صدر درصدی ابلاغی از سوی وزارت خانه در طرح های مختلف انجام شده است .

بنیادی اضافه کرد : در همین راستا ؛ در سال زراعی جاری نیز بر اساس برنامه های ابلاغی به تفکیک نوع محصول و عملیات کم خاکوری و بی خاکورزی ( کشاورزی حفاظتی ) به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها ابلاع و بر اساس برنامه های هدفمند و همگام با سیاستها در حال اجرا است .

وی تصریح کرد : با توجه به محدودیت منابع آب و خاک و همچنین پایین بودن ماده آلی خاک ؛ تنها راه نجات بخش کشاورزی استفاده از کشاورزی حفاظتی است .

بنیادی خاطر نشان ساخت : کشاورزی حفاظتی باعث ایجاد تحول و تغییر در بخش کشاورزی می شود بنابراین باید زیر ساختهای لازم فراهم و کشاورزان را به اجرای آن در مزارع ترغیب کرد .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به مزایای کشاورزی حفاظتی اشاره کرد و گفت : مدیریت بقایای گیاهی ، انجام حداقل عملیات خاکورزی به جهت جلوگیری از فرسایش خاک و رعایت تناوب محصولات زراعی و همچنین توجیه اقتصادی تولیدات کشاورزی از اصول اساسی کشاورزی حفاظتی می باشد .

بنیادی افزود : با توجه به پایین بودن ماده آلی خاک ( میانگین کمتر از نیم درصد ) در سطح مزارع استان ؛ نیاز ضروری و اساسی به اجرای کشاورزی حفاظتی را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: ساخت و طراحی دستگاههای کشاورزی حفاظتی در اراضی شیبدار می تواند به جلوگیری از فرسایش خاک و آب در اراضی دیم کمک کند .

گفتنی است ؛ در پایان این کارگاه آموزشی ؛ رونمایی از دستگاههای مخصوص کشت در اراضی شیبدار که توسط متخصصین داخلی طراحی و ساخته شده بود انجام شد .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید