Iranian Agriculture News Agency

برگزاری نشست توسعه نوغاداری در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

نشست توسعه نوغاداری در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد.

برگزاری نشست توسعه نوغاداری در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، این نشست که با حضور کارشناسان مرکز توسعه نوغان کشور ، مدیران سازمان و کارشناسان فنی برگزار شد، مهندس عزیزان کارشناس مرکز توسعه نوغان کشور در این نشست گفت: ایران در بین حدود ۵۰کشور فعال جهان رتبه 8 در تولید ابریشم خام را  دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی و مورد نیاز پرورش تخم نوغان ، احداث توتستان با استفاده نهال های اصلاح شده توت می باشد افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار هکتار در کل کشور توتستان وجود دارد که از  این میزان قزوین ۸۳ هکتار توتستان دارد.

عزیزان پور یادآور شد: طی نه ماهه گذشته سال جاری ۹ هزار و ۹۸۵ نفر روز دوره های آموزشی نوغاداری در کشور برگزار شده است.

وی ، جلوگیری از فرسایش خاک با کاشت درخت توت، رونق صنایع دستی، جلوگیری از مهاجرت با اشتغال موازی و سودمند، کوتاه بودن دوره پرورش و ایجاد جاذبه گردشگری را از مهمترین مزایا و ظرفیت های موجود نوغاداری ذکر کرد.

اسدی پور کارشناس مرکز توسعه نوغان کشور نیز در این نشست گفت: درفعالیت نوغاداری کشاورزان هر منطقه در کنار فعالیت اصلی کشاورزی یک مرحله در سال و آن هم در فصل بهار با انگیزه اقتصادی و کسب درآمد به آن می پردازند.

وی افزود: در صورت رعایت الکوی صحیح کاشت نهال توت ، اجرای برنامه های اصولی داشت توتستان و بکارگیری روشهای تناوبی در برداشت برگ توت به منطور استفاده از برگ توت برای پرورش دوباره حتی می توان بیشتر از یک مرحله در سال پرورش داد و فعالیت نوغاداری را اقتصادی کرد.

اسدی پور خاطر نشان کرد: استان قزوین بدلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی و بارندگی مناسب پتانسیل خوبی برای پرورش نوغاداری دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید