Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری:

معیشت یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار ایرانی به مراتع وابسته است

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: معیشت یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار ایرانی به مراتع وابسته است.

معیشت یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار ایرانی به مراتع وابسته است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، ترحم بهزاد روز دوشنبه در حاشیه بیستمین دوره آموزشی کارشناسان حوزه مرتع در قزوین افزود: مراتع ۵۲ درصد مساحت کشور را شامل می شوند و مساحت کشورمان حدود ۱۶۴ میلیون هکتار است که ۱۳۴ میلیون هکتار آن یعنی حدود ۸۲ درصد را عرصه های ملی یا منابع طبیعی تشکیل می دهند که از این میزان ۸۴.۴ میلیون هکتار را مراتع تشکیل می دهند.

وی اظهار داشت: رسالت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری براساس قانون حفظ، احیا و توسعه عرصه های منابع طبیعی از جمله مراتع است و در همین رابطه براساس تکالیف قانونی باید اقدام به تهیه طرح های مرتع داری و همچنین شناسایی بهره برداران جهت صدور پروانه بهره برداری بکنیم.

این مسوول ادامه داد: برهمین اساس از سالیان گذشته تاکنون اقدام به ممیزی مراتع موجود در کشور شده و ۸۲ میلیون هکتار از مراتع کشور ممیزی شده اند که برای ۴۲ میلیون هکتار آنها طرح تهیه شده و در همین رابطه برای یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار پروانه چرای دام در سطح ۲۶ میلیون هکتار داده شده است.

بهزاد با بیان اینکه در ادوار گذشته رویکرد و نگرش سازمان منابع طبیعی در حوزه مراتع به تعلیف و چرای دام محدود بود،اظهار داشت: در سالیان اخیر این رویکرد تغییر یافته و تلاش شده ضمن صیانت از این عرصه ها از ظرفیت اقتصادی مراتع به شکل بهتری استفاده شود.

وی اظهار داشت: در همین رابطه شیوه نامه های بهره برداری از مراتع اصلاح و بازنگری شده و به مرتع داری تلفیقی تغییر یافته و در قالب آن می توان فعالیت های زراعت چوب، کشت و بهره برداری از گیاهان دارویی، زنبورداری، تولید علوفه، بوم گردی، تولید انرژی های نو، پرورش ماهیان خوراکی و ماکیان را علاوه بر چرای دام دنبال کرد.

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه ۱۷ کارکرد برای مراتع شناسایی شده که تولید علوفه، گیاهان دارویی، زنبورداری، تولید اکسیژن، ترسیب کربن و جلوگیری از فرسایش خاک و روان آب ها از جمله آنهاست، در پایان اظهار داشت: مراتع کارکرد اقتصادی قابل توجهی داشته و نقش پررنگی در تامین امنیت غذایی جامعه دارند به طوری که این عرصه ها در کشور ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن علوفه در شرایط عادی را داشته و همچنین ۴۲ درصد گوشت قرمز ارگانیک کشور به همراه ۸۸ هزار تن عسل نیز از این مکان ها تولید می شود.

گفتنی است؛ در این نشست آموزشی، آخرین شیوه نامه‌های مربوط به بهره برداری مراتع و اصلاحات آن برای کارشناسان این حوزه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین تشریح شد.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار هکتار از مراتع استان برای چرای دام‌ها مورد بهره‌برداری قرار دارد.

۶۰ درصد وسعت استان قزوین را اراضی ملی در برگرفته که از این میزان ۸۵۳ هزار هکتار شامل مراتع هستند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید