Iranian Agriculture News Agency

استاد گروه خاکشتاسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس

مصرف روی در مزارع کشاورزی افزایش یابد

استاد گروه خاکشتاسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس گفت: مصرف روی در مزارع کشاورزی افزایش یابد.

مصرف روی در مزارع کشاورزی افزایش یابد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، محمد جعفر ملکوتی استاد گروه خاکشتاسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در همایش خاک که با حضور رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی، محصص مستشاری معاون موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، مدیران کل، معاونین و مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد با بیان این مطلب افزود: در مزارع و باغات که با کمبود روی مواجه هستند عنصر کادمیم افزایش می یابد و کیفیت محصول تولیدی کاهش یافته و استاندارد لازم برای صادرات را نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: در تولید محصولات کشاورزی بایستی میزان کود و سم مورد نیاز را بهینه و درست استفاده کنیم.

ملکوتی یادآور شد: مصرف مناسب روی در گیاهان باعث افزایش عملکرد محصولات کشاورزی ، بهبودکیفیت و خوش خوراکی محصولات زراعی و باغی به ویژه تسهیل صادرات ، غنی سازی محصولات زراعی و باغی در راستای سلامت جامعه و فعال سازی تعداد زیادی از آنزیمهای گیاهی می شود.

وی یادآور شد: تحقیقات ثابت کرده که رابطه تنگاتنگی بین خاک سالم، گیه سالم و انسان سالم وجود دارد ومنشا اکثر کمبودها و بیماریهای انسانی به سوء تغذیه بر می گردد.

ملکوتی، کمبود کربنات در آب آبیاری کشاورزی ، پایین بودن مواد آلی در خاک های زراعی، حاکمیت تنش خشکی در مزارع،آهکی بودن خاک و مصرف نامتعادل کودها را از مهمترین عوامل در ناهنجاری تغذیه ای در کشور ذکر کرد.

 این استاد دانشگاه گفت: تغذیه نامتعادل گیاهی (مصرف نامتعادل کودها) که متاسفانه امروزه گریبانگیر بخش کشاورزی کشور شده علاوه بر کاهش عملکرد هکتاری (کمی و کیفی) محصولات کشاورزی؛ منجر به سوء تغذیه انسان شده که علائم آن در جامعه به مشکلات و آسیب به سلامتی انسان است.

وی افزایش میزان مواد آلی ، رواج کودهای زیستی خاکهای زراعی کشور، رعایت اصول مصرف بهینه کودی، غنی سازی تولیدات کشاورزی درمزارع ، باغها و مراتع کشور و مصرف نان سبوس دار غنی شده برای ارتقای سطح سلاکت جامعه را از مهمترین راهکارها ذکر کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید