Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین:

حرکت در مسیر دانش بنیان ، پایداری تولید در بخش کشاورزی را بدنبال دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: دشت قزوین به عنوان یک میراث ماندگار از نسل قدیم و یک امانت در اختیار ما برای آیندگان قرار گرفته است. مقام معظم رهبری تاکیدات صریحی نسبت به این مساله داشتند و فرمودند: بیگانگان که هیچ نسبتی با دشت قزوین نداشتند برای آن برنامه ریزی داشتند چرا ما برنامه ریزی نکنیم.

حرکت در مسیر دانش بنیان ، پایداری تولید در بخش کشاورزی را بدنبال دارد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین رضا افلاطونی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: رئیس جمهور در سفر اخیر و همچنین آقای ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی گفتند: فقط امسال مقام معظم رهبری دو بار در مورد دشت قزوین به بنده تذکر دادند که برای این دشت برنامه داشته باشیم. در سال 1354 که قانون قطب های کشاورزی تصویب شد که چهار دشت بعنوان قطب مصوب شد که یکی از آنها دشت قزوین بود و بر اساس آن سازمان عمران هم تشکیل شد.

وی اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی پس از بازگشت از سفر به قزوین گروهی را به سرپرستی مشاور خود تشکیل دادند و به قزوین اعزام کردند و طی بازدیدی که انجام شد کار در چرخه عملیاتی قرار گرفت. برای این دشت مطالعه زیاد صورت گرفته است که تقریبا از دهه چهل کلید خورده است. دهه هفتاد و هشتاد هم مطالعاتی داشتیم. به این نتیجه رسیدیم که مطالعات مبنایی را در نظر داشته باشیم که ارکانی را که ثابت است در فاز عملیاتی پیش می بریم.

افلاطونی گفت: مشکل اصلی دشت، کاهش سطح آب زیرزمینی در این دشت است که باعث بیابان زایی شده اشت. حدود 87 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است. برای مثال رو آوردن به کشت محصولات کم آب بر در تمام مطالعات هست. در تمام دنیا یکی از فعالیت های آب بر کشاورزی است. این مطالعات سه چهار بار بروزرسانی شده اما عملیاتی نشده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در هر دولتی هم اقداماتی انجام شده است اما به طور کامل پوشش نداده است. در اولین برنامه سفر مشاور وزیر هم تاکید شد این است که سفره آب زیرزمینی را حداقل حفظ کنیم و تغذیه مصنوعی یا نفوذ آب در داخل را انجام دهیم. در همان مطالعات دهه چهل 15 آبخوان در نظر گرفته شده است که 6 مورد آن قبل از انقلاب انجام شده و 9 مورد آن در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گفت: در حوزه آبخیزداری و منابع طبیعی می توانیم به تقویب سفره آب اقدام کنیم. بخش دیگری از کار مربوط به اصلاح الگوهای کشت است. منظور از الگوی کشت یکی نوع گونه گیاهی مورد کشت است که باید به سمت گونه های کم آب بر سوق دهیم. باغستان که دیرزمانی 7 هزار هکتار وسعت داشته و اکنون 2هزار و 500 هکتار مانده است یک الگوی مناسب است.

افلاطونی افزود : در بوئین زهرا به سمت بهره برداری از درخت پسته پیش رفته است. بادام هم به عنوان درخت کم آب بر مورد نظر قرار گرفته است. نکته دوم هم روش کشت است. مثلا اگر بسیاری از محصولات صیفی را از بذر عبور دهیم و به نشا برسانیم دو مرحله غرق آبی را کاهش می دهیم.

وی یادآور شد: مطالعات خاک شناسی هم در دهه های مختلف صورت گرفته است. برای اولین بار در برنامه پنجم توسعه احیای دشت قزوین در نظر گرفته شد. در مصوبات سفر رئیس جمهور هم برای احیای دشت قزوین برای سومین سال پیاپی بودجه در نظر گرفته شد که امسال بودجه آن به 128 میلیارد رسید. البته هدف این بود که ردیف احیای دشت قزوین در بودجه دیده شود. غیر از آن هم یک پنجم اعتبارات کل استان به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرد که 2هزار و 318 میلیارد تومان و جذب آن یک ساله و دوساله و سه ساله است که بخشی از آن نقدی و بخش دیگر اسنادی است.

افلاطونی تصریح کرد: در استان قزوین به دلیل ظرفیت های موجود قرار بر این شد درخواست بزرگ ما این بود که دشت قزوین تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی کشاورزی شود. کل دشت حدود 480 هزار هکتار است و در سفر وزیر قرار شد که این دشت به انضمام سه دشت دیگر تبدیل به منطقه آزاد کشاورزی شود که در طی روند قانونی در مجلس قرار دارد. مناطق آزاد کشاورزی یک منطقه بین المللی تلقی می شود.  کیفیت نهاده های کشاورزی با این اقدام افزایش چشمگیر پیدا خواهد کرد. در نشستی که با سفیر صربستان داشتیم تعاملاتی صورت گرفت. این کشور بعنوان یکی از کشورهای حوزه دریای بالکان بسیار مهم است.

افلاطونی گفت: ما مجبوریم به سمت کشاورزی دانش بنیان پیش رویم وگرنه تولید ما پاسخگوی مصرف نخواهد بود. اولین اقدام پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، قرارگاه دانش بنیان در جهاد کشاورزی تاسیس و پس از آن مرکز رشد راه اندازی شد. همزمان 12 هسته فناور کشاورزی تشکیل شد. دو شرکت دانش بنیان هم از قبل ثبت شده وجود دارد. مجوز تاسیس پارک علم و فناوری ویژه کشاورزی هم اخذ شد. مجوز دهکده فناوری و نوآوری هم قرار است اخذ شود.

وی اظهار کرد: در قانون بودجه درصدی برای امور دانش بنیان اختصاص یافته است. تبصره 18 هم در طول این مساله قرار دارد. اولویت با افرادی است که کار هوشمند انجام می دهند. در مورد بازار آب هم باید خروجی های خودمان را در نظر بگیریم. نسبت ارزش افزوده آب در بخش کشاورزی قطعا پایین تر بخش صنعت است اما باید در نظر بگیریم که بخش کشاورزی مربوط به امنیت غذایی است. خرید و فروش آب در بازار آب باید در داخل همان بخش اتفاق بیفتد.

افلاطونی گفت: همزمان با جنگ اوکران و روسیه در داخل کشور اصلاحات اقتصادی انجام شد و با تدبیری انجام شده با بحران غذا مواجه نشدیم در حالی که در بسیاری از کشورها این اتفاق افتاد. در دوره ای با بحران تولید گوشت مرغ مواجه شدیم اما با توافقات داخلی که انجام شد با تولید مرغ آرین این امنیت غذایی ایجاد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گفت: فرودگاه قزوین از ظرفیت های مغفول استان است که در سال 1317 احداث شده است. در حال حاضر این فرودگاه زیرمجموعه جهادکشاورزی است. فرودگاه تجهیز شده است که در کنار خدمات ویژه بخش کشاورزی، از ظرفیت مسافربری و باربری هم استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: بیشترین بخش اعتبارات مربوط به حوزه آب و خاک است. تسهیلات بانکی هم در این اعتبارات دیده شده است. حدود 2هزار و 300 میلیارد تسهیلات برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است؛ تکمیل سامانه های نوین آبیاری که راکد مانده بود اعتبار در نظر گرفته شده است و برای سه سد نیمه کاره هم اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

افلاطونی گفت: مشکلات فاز یک مجموعه گلخانه ای نودهک هم رفع شده است. فاز دو را هم به مساحت 500 هکتار با 90 میلیارد تومان هم برای زیرساخت آن اعتبار دیده شده است. مطالعات اولیه انجام شده و بزودی فراخوان سرمایه گذاری هم انجام خواهد شد و اولویت با سرمایه گذاران بومی استان است.   

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید