Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

آغاز برداشت ذرت علوفه ای از سطح ۲۹ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از آغاز عملیات برداشت ذرت علوفه ای از سطح ۲۹ هزار و ۳۸۵ هکتار از مزارع کشاورزی این استان خبر داد.

آغاز برداشت ذرت علوفه ای از سطح ۲۹ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، حسن جلیلوند با اعلام این خبر پیش بینی کرد افزون بر یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن ذرت علوفه ای از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ذرت علوفه ای بعنوان یکی از ۸ محصول استراتژیک و راهبردی محسوب می شود و به منظور تامین نیاز علوفه ای واحدهای دامی نقش بسیار مهمی دارد و در این راستا سیاستهای حمایتی وزارت متبوع نیز بر این است که ضمن افزایش ضریب خود اتکایی علوفه ای، کیفیت محصولات تولیدی نیز افزایش یابد.

جلیلوند افزود: در سال زراعی جاری ارقام کشت شده بیشتر ارقام دیررس داخلی بوده و در این راستا توسعه رقم های میان رس نیز در دستور کار این مدیریت قرار دارد.

وی یادآور شد: با توجه به لزوم اهمیت مدیریت منابع آبی و افزایش راندمان مصرف آب و به منظور تولید علوفه در سال جاری در سطح استان بالغ بر ۵ هزارو ۵۵۰ هکتار از اراضی با روش آبیاری موضعی (تیپ) انجام شده همچنین اصلاح روش های آرایش کشت به منظور افزایش بهره وری از منابع موجود اعم از خاک و آب از آرایش ۷۵ سانتی متری به آرایش ۳۰-۱۱۰ در سطح بالغ بر ۲ هزار هکتار ار اراضی کشاورزی اجرا شده است.

جلیلوند تصریح کرد: در این روش ضمن افزایش عملکرد ، میزان آب مصرفی به میزان حدود۵۰ درصد کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: در این نوع آرایش کشت با حفظ تراکم کاشت بوته در واحد سطح، تعداد خطوط کشت در هر هکتار از ۱۳۳ خط متداول ۷۵ سانتی متری به حدود ۷۵خط( دو ردیف کاشت) کاهش می یابد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال زراعی جاری ۷پروژه الگویی با محوریت مدیریت منابع آبی ، تغذیه گیاهی و کشاورزی حفاظتی جمعا به مساحت ۱۴ هزار و ۴۳۰ هکتار در استان اجرا شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید