Iranian Agriculture News Agency

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی خودداری کنند

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: زارعین از آتش زدن بقایای گیاهی در زمین های کشاورزی خودداری کنند.

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی خودداری کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، علی راه انجام افزود: هشدارهای کافی به‌صورت مستقیم و یا از طریق بخشداریها، شوراهای اسلامی روستاها و دهیاریها و رسانه های عمومی به زارعین اعلام داشته تا هر چه سریعتر با انجام عملیات شخم و دیسک نسبت به حذف علف های هرز خشک حاشیه مزارع اقدام کنند.

وی با بیان اینکه، آتش زدن پس مانده های محصولات کشاورزی مزارع برابر ماده 20 قانون هوای پاک خلاف قانون است و طبق آن با متخلفان به عنوان مجرم برخورد می شود گفت: سوزاندن بقایای گیاهی زمین های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌ شود.

راه انجام افزود: آتش زدن بقایای گیاهی، علاوه بر آلودگی محیط زیست، خطر کاهش دید جاده ها و احتمال تصادف، موجب فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

وی از مالکین اراضی زراعی اجاره‌‌ای خواست: در هنگام عقد قرارداد، موضوع حفاظت از اراضی و محیط زیست را در متن اجاره‌نامه قید نموده و تضمین مناسب جهت ممانعت از آتش زدن بقایای گیاهی و جمع‌آوری بقایای آلوده کننده محیط را از اجاره‌کاران دریافت تا دچار عواقب قانونی آن نشوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید