Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

دومین مانور سراسری بازرسی و نظارت بر فروشگاه‌های توزیع آفت‌کش‌های کشاورزی در قزوین برگزار شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: همزمان با سراسر کشور، دومین مانور سراسری بازرسی فروشگاه‌های توزیع آفت‌کش‌ها و سموم کشاورزی در این استان برگزار شد.

دومین مانور سراسری بازرسی و نظارت بر فروشگاه‌های توزیع آفت‌کش‌های کشاورزی در قزوین برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، مجید اسماعیلی صبح روز سه‌شنبه در مراسم آغاز برگزاری این مانور سراسری با بیان این مطلب افزود: ساماندهی و نظارت بر فعالیت فروشگاه‌های عرضه سموم و آفت‌کش‌های کشاورزی سطح استان بطور مستمر در طول سال انجام می‌شود که این امر با نزدیک شدن به فصل بهار و شروع مصرف آفت‌کشها در مزارع و باغات استان از سوی کشاورزان، به مدت ۲ روز در تاریخ ۱۷ و ۱۸ اسفند در سطح استان قزوین همزمان با کل کشور اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱۸ فروشگاه عرضه سموم در استان مشغول فعالیت هستند اظهار داشت: با هدف تامین سلامت توزیع آفت‌‌کش‌ها از سوی عاملین و فروشگاه‌های توزیع، ۱۲ گروه با حضور ۲۵ نفر از کارشناسان جهاد کشاورزی، نظام مهندسی، سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی در اجرای این مانور شرکت دارند.

اسماعیلی تصریح کرد: در اجرای اولین مانور در آبان‌ماه سالجاری، ۶۰ فروشگاه مورد بازرسی قرار گرفت که منجر به تشکیل ۸ پرونده تخلف و ضبط ۴۰۰ لیتر سم غیر مجاز و تقلبی شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آفت‌کش‌ها از نهاده‌های مهم در تولید محصولات کشاورزی هستند و نقش مهمی در کنترل آفات و افزایش تولید و تامین امنیت غذایی دارند گفت: در همه دنیا از آفت‌کش‌های مجاز به مقدار استاندارد و با رعایت دستورالعمل ها و اصول فنی برای مقابله با آفات در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود.

اسماعیلی افزود: هر ساله بین ۸۰۰ تا ۹۵۰ لیتر انواع آفت‌کش برای کنترل آفات در سطح مزارع و باغات استان مصرف می‌شود که در حال حاضر سموم مورد نیاز استان تامین و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: عاملین توزیع بایستی سموم مورد نیاز خود را از کارخانه‌های معتبر و کشاورزان نیز از عاملین مجاز استان تهیه و با توصیه کارشناسان مصرف نمایند.

اسماعیلی اضافه کرد: البته به جز سم مناسب، زمان مصرف، نحوه مصرف، مقدار مناسب و سمپاش استاندارد نیز نقش مهمی در اثر بخشی سموم دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: برای تولید محصول سالم و تضمین سلامت افراد جامعه، کشاورزان بایستی با فاصله زمانی مورد نیاز از آخرین مصرف سم تا چیدن محصول و عرضه به بازار مصرف که بسته به نوع سم از۲ روز تا ۳۰روز می‌باشد را رعایت و از سموم با دوره ماندگاری پایین استفاده نمایند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید