Iranian Agriculture News Agency

در حاشیه نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان قزوین:

معرفی ۶۰ رقم باغی مقاوم به سرما به باغداران

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور روز شنبه در حاشیه نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان قزوین گفت: در سالیان اخیر با تلاش محققان بخش کشاورزی کشور، ۶۰ رقم باغی مقاوم به سرما تولید شده و در اختیار باغداران کشور از جمله استان قزوین قرار گرفته است.

معرفی ۶۰ رقم باغی مقاوم به سرما به باغداران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، شکرالله حاجی وند رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور روز شنبه در جریان سفر به استان قزوین و حضور در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی این استان، با اعلام این مطلب اظهار داشت: باغداران کشور از جمله استان قزوین، متاسفانه در برخی سال‌ها متحمل خسارات سنگینی از ناحیه سرمازدگی شده‌اند که حجم محصولات آسیب دیده، گاه تا سه میلیون تن و میزان ریالی آن نیز به 110 هزار میلیارد ریال نیز ‌رسیده است.

این مسوول با بیان اینکه به طور عمده ۲ روش برای مقابله با سرمازدگی و کاهش خسارات آن به باغ های میوه وجود دارد، افزود: راه نخست استفاده از فناوری های جدید همچون دمنده‌ها و بخاری‌های مخصوص باغ‌هاست و روش دیگر استفاده از ارقام جدید و مقاوم به سرماست که در موسسه تحقیقات علوم باغبانی بنا بر وظایف ذاتی خود روی مورد دوم متمرکز هستیم.

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ادامه داد: در سالیان اخیر با تلاش محققان و دانشمندان بخش کشاورزی کشور ۶۰ رقم برتر باغی از سوی محققان این موسسه تولید شده و در اختیار باغداران کشور از جمله استان قزوین قرار گرفته است.

این مسوول همچنین گفت: کار بر روی ژنوتیپ های مقاوم به سرما با جدیت از سوی محققان موسسه علوم باغبانی دنبال و پیگیری می شود و نیاز است تا از سوی دست اندرکاران حوزه کشاورزی به ویژه کارشناسان مستقر در مراکز و پهنه‌های کشاورزی استفاده از ارقام جدید و مقاوم به سرما به باغداران گوشزد شده و فواید و بهره وری که بهره گیری از این ارقام جدید به دنبال دارد، یادآور و گوشزد شود.

حاجی وند با بیان اینکه استان قزوین با برخورداری از ۳۲ هزار هکتار باغ انگور و تولید سالانه بیش از ۳۴۲ هزار تن قطب تولید انگور ایران است، افزود: در کنار اجرای طرح های ارتقای بهره وری باغ های انگور به شکل پایلوت در این استان، از طریق معرفی ارقام مقاوم به سرما تلاش داریم تا خسارات سرمازدگی در باغ های این محصول را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید