Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

آمایش سرزمینی و کاداستر اراضی کشاورزی رکن اصلی برنامه‌ریزی‌های کلان توسعه‌ای در این بخش است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: آمایش سرزمینی و کاداستر اراضی کشاورزی رکن اصلی برنامه ریزی کلان و تدوین یک الگوی بهره‌برداری جامع در بخش کشاورزی است که نتیجه آن توسعه پایدار این بخش خواهد بود.

آمایش سرزمینی و کاداستر اراضی کشاورزی رکن اصلی برنامه‌ریزی‌های کلان توسعه‌ای در این بخش است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، رضا افلاطونی در نشست قرارگاه جهادی کاداستر شهید سلیمانی که با حضور حسن بابایی معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شامگاه پنجشنبه در سالن جلسات باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، ضمن ارائه گزارش در خصوص وضعیت کشاورزی استان و بیان سیمای کلی کشاورزی استان گفت: استان قزوین تنها یک درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده است ولی با تولید بیش از چهار درصد از تولیدات کشاورزی کشور و دارا بودن رتبه‌های برتر متعدد در تولید محصولات مختلف باغی، زراعی و دامی، همواره جایگاه خاصی در حوزه کشاورزی کشور داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت اجزای کاداستر ارای کشاورزی، عدم اجرای کاداستر و نبود سند مالکیت را باعث ایجاد اختلافات و دعاوی قضایی زیادی دانست، گفت: نبود اسناد مالکیت، مشکلات زیادی را هم برای کشاورزان و هم برای دولت و دستگاه قضایی ایجاد کرده است لذا لزوم اجرای بحث رفع تداخلات و کاداستر اراضی و به‌دنبال آن اثبات مالکیت کشاورزان و صدور سند برای اراضی کشاورزی بسیار ضروری است.

افلاطونی با بیان اینکه قزوین اولین استان بود که در سال ۱۳۹۳ اولین گام اجرایی را برای کاداستر اراضی کشاورزی در پلاک ۱ اصلی آبیک برداشت اما متاسفانه بعد از آن طی سال‌های اخیر این روند دچار کندی و گاها وقفه شد، اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر، در کل استان عزم جدی برای اتمام کار کاداستر اراضی وجود دارد و اولین گام عملی در اجرای این امر نیز با راه‌اندازی قرارگاه جهادی رفع تداخلات و کاداستر اراضی استان مزین به نام شهید سلیمانی برداشته شده است.

افلاطونی ادامه داد: در این قرارگاه جهادی، مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در قالب دو کارگروه موضوع رفع تداخلات و کاداستر اراضی را با جدیت دنبال می‌کنند و مقرر شده است ظرف مدت 2 سال این کار مهم که چندین سال است مغفول مانده، به پایان برسد.

لزوم فرهنگ‌سازی برای همکاری مردم و کشاورزان در اجرای این طرح‌ها، همکاری همه دستگاه‌های مرتبط برای تسریع در فرایندهای اجرایی کاداستر و رفع تداخلات، لزوم همکاری دستگاه‌هایی مانند فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراهای روستاها و پیشنهاد صدور بخشنامه در سطح ملی در این خصوص و ... از دیگر مواردی بود توسط رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این نشست مطرح شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید