Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

۹۸۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه نوین آبیاری مجهز شد

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ۹۸۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان از ابتدای سال جاری تاکنون به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

۹۸۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه نوین آبیاری مجهز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، احمد مستخدمی در حاشیه یازدهمین جلسه ستاد سازمانی هماهنگی و پیگیری اجرای طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری استان قزوین که به ریاست رضا افلاطونی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و با حضور محمدحسین عطایی مدیر حوزه ریاست، حمیدرضا تبمسی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، مجید اسماعیلی معاون تولیدات گیاهی و مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه و کارشناسان فنی آب و خاک ظهر روز چهارشنبه در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: تجهیز این میزان اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری در قالب ۶۹ طرح اجرا شده است. وی اضافه کرد: ۱۴۲ طرح سامانه‌های نوین آبیاری نیز در مساحتی بالغ بر ۳ هزار و ۳۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی استان در حال اجرا است که میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها بیش از ۶۰ درصد است و امیدواریم به زودی تکمیل شوند.

 مستخدمی تصریح کرد: ۹۸ هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شده در سطح استان، شامل قزوین ۲۱ طرح در سطح ۴۰۰ هکتار، بوئین زهرا ۸ طرح در سطح ۲۲۷ هکتار، البرز ۱۴ طرح درسطح ۱۵۰ هکتار، تاکستان ۱۸ طرح در سطح ۱۱۶ هکتار، آبیک با ۶ طرح در سطح ۷۸ هکتار و آوج با ۲ طرح در سطح ۱۰ هکتار می‌باشد.

وی یادآور شد: تعهد این استان برای اجرای طرح های نوین آبیاری در سال جاری ۵ هزار هکتار بوده که متاسفانه کمبود نقدینگی کشاورزان و پایین بودن اعتبار تخصیصی به استان باعث شده است تحقق میزان تعهد ابلاغی دشوار شود.

مستخدمی ادامه داد: کل اعتبار پیش بینی و مصوب شده ۹۰۶ میلیارد و ۶۸۸ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ بوده است که فقط ۱۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال معادل ۱۳.۷ درصد اعتبار مصوب ابلاغی به استان تخصیص یافته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اجرای طرح های سامانه نوین آبیاری نقش بسزایی در کاهش تلفات آب در اراضی زراعی و باغی دارد و در افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی موثر است و قطعا تخصیص کامل اعتبارات این بخش می‌تواند اثرات مثبت کوتاه مدت و بلند مدت زیادی داشته باشد.

مستخدمی تاکید کرد: پروژه‌های راکد طرح های آبیاری نوین در سطح استان نیز که به دلایل مختلف نیمه تمام مانده‌اند، شناسایی شده‌اند تا ضمن آسیب شناسی، با رفع مشکلات اجرایی، بتوان آن‌ها را به سرانجام رساند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید