Iranian Agriculture News Agency

افتخاری دیگر برای کشاورزی استان قزوین:

استان قزوین موفق به کسب رتبه دوم کشور در انتخاب بهره‌برداران نمونه ملی بخش کشاورزی شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با انتخاب ۱۰ تن از کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی این استان به عنوان نمونه ملی، استان قزوین موفق به کسب رتبه دوم کشور از نظر تعداد نمونه‌های ملی بخش کشاورزی در سال جاری شد.

استان قزوین موفق به کسب رتبه دوم کشور در انتخاب بهره‌برداران نمونه ملی بخش کشاورزی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، رضا افلاطونی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: در مجموع ۴۴ تن از کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان موفق به کسب عنوان نمونه شده‌اند که ده تن از آن‌ها به عنوان نمونه ملی و ۳۴ تن نیز به عنوان نمونه استانی انتخاب شده‌اند.

افلاطونی با بیان اینکه انتخاب یک کشاورز و بهره بردار بخش کشاورزی به عنوان نمونه در سطح ملی با توجه به رقابت بین کشاورزان استان‎های مختلف، آسان نیست، گفت: ارزش و اهمیت درخشش و برتری ۱۰ تن از کشاورزان پیشرو استان و کسب رتبه دوم کشور زمانی بیشتر مشخص می‌شود که مساحت کل استان و اراضی کشاورزی آن، و همچنین تعداد کل کشاورزان استان قزوین را با سایر استان‌های کشور که از حیث مساحت بسیار بزرگتر و از نظر تعداد کل کشاورزان بسیار بیشتر از استان قزوین هستند، مقایسه کنیم.

وی با بیان اینکه امسال، سی و ششمین دورره شناسایی، انتخاب و معرفی کشاورزان نمونه کشور بود، گفت: شناسایی و انتخاب نمونه‌ها، هر ساله با هدف ارج نهادن به زحمات و تلاش روستاییان، تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی و ارتقای شأن و منزلت شغلی آنان و همچنین ایجاد انگیزه و رقابت سالم میان شاغلان این بخش و الگوسازی برای سایر بهره‌برداران انجام می‌شود.

افلاطونی اضافه کرد: شناسایی و معرفی تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی در سطح کشور، یکی از برنامه‌های مهم مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی است و فرایند آن حدود یکسال به طول می‌انجامد و رعایت شاخص‌های مهمی توسط بهره‌بردار مانند مصرف بهینه منابع آب و خاک، رعایت اصول کشاورزی پایدار، مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌ها و رعایت مسائل زیست محیطی، استفاده از فن آوری‌های نوین و آخرین یافته‌های علمی و ... در این انتخاب توسط ناظرین ملی لحاظ می‌شود.

به گفته این مسئول رویکرد انتخاب نمونه‌های بخش کشاورزی، از توجه صرف به میزان تولید که می‌تواند به بهای تولید بیشتر اما کم کیفیت و با بهره‌وری پایین منجر شود، به تولید با حداکثر بهره‌وری تغییر کرده است و با این رویکرد، نظام‌ها و شاخص‌های انتخاب برگزیدگان بخش کشاورزی متحول شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: این موفقیت‌ها در سایه همت و تلاش همه کشاورزان، بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و با پشتیبانی و حمایت‌های مسئولین استان و اهتمام و سخت‌کوشی کارکنان جهاد کشاورزی استان به دست آمده و نشان دهنده ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش کشاورزی استان قزوین است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید