Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین خبر داد:

کاهش آتش سوزی در اراضی ملی قزوین نسبت به سنوات قبل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین از کاهش شدید حوادث آتش سوزی اراضی ملی این استان نسبت به سال گذشته سال قبل خبر داد و گفت: آموزش های جوامع محلی به این موضوع کمک کرده است.

کاهش آتش سوزی در اراضی ملی قزوین نسبت به سنوات قبل

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، محسن قاسم زاده روز چهارشنبه در نشست مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگلها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، ضمن ارائه گزارش از عملکرد و اقدامات انجام شده، با بیان مطلب فوق افزود: این آمار از ۲۱۳ فقره پارسال به مساحت ۲ هزار و ۱۱۲ هکتار به ۵۲ فقره با ۲۴۲ هکتار کاهش یافته که آموزش جوامع محلی در این خصوص موثر بوده است.

این مسوول همچنین گفت: در سال جاری همچنین ۵۰ هکتار غنی سازی اراضی جنگلی ارس در طارم سفلی از طریق بذرپاشی انجام شده است.

به گفته وی، برای پیشگیری از قطع درختان جنگلی طرح زراعت چوب امسال در سطح حدود ۱۸۰ هکتار از اراضی ملی استان قزوین انجام شده است.

این مسوول همچنین گفت: عملیات مقابله با بیابانی شدن اراضی طی سال جاری در سطح ۵۲۰۰ هکتار از اراضی ملی استان انجام شده که شامل قرق، مدیریت روان آبها و اجرای بادشکن زنده بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین ادامه داد: قرق و جلوگیری از چرای دام در پنج هزار هکتار از اراضی بیابانی قزوین انجام شده تا شاهد تنفس و رشد پوشش گیاهی در این مناطق باشییم.

وی اظهار داشت: بادشکن زنده نیز امسال در سطح ۲۰۰ هکتار از این اراضی اجرا شده که به پیشگیری از آتش سوزی ها کمک می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در ادامه اعتبارات استانی منابع طبیعی قزوین را پایین و ناکافی دانست و گفت: امیدواریم با پیگیری های انجام شده شاهد رشد این بخش از اعتبارات باشیم.

قاسم زاده همچنین با اشاره به فعالیت ۱۲۲ نیروی انسانی در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین،گفت: ۲۰۲ پست در این دستگاه وجود دارد که نشان می دهد بخش زیادی از این پست ها بلاتصدی است.

این مسوول در ادامه خواستار تقویت نیروی انسانی این دستگاه در حوزه یگان حفاظت شد.

وی در ادامه از فعال سازی سامانه های الکترونیکی از جمله حمل چوب در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین خبر داد و گفت: این موضوع موجب شده تا در حوزه پیشگیری از قاچاق چوب با قوت بیشتری کار کنیم.

قاسم زاده همچنین گفت: طرح حدنگاری یا کاداستر اراضی ملی قزوین نیز مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد و تا پایان امسال تقریبا نقشه های باقی مانده تهیه و نهایی می شود.

بیش از ۶۰ درصد مساحت استان قزوین را اراضی ملی تشکیل می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید