Iranian Agriculture News Agency

صابر ابر در جشن رونمایی کتابش:

«تا هفت خانه آن‌ور‌تر» کتاب آشپزی نیست

عصر روز جمعه 16 شهریور 1397، پروژه «تا هفت خانه آن‌ورتر» در باغ کتاب تهران به صورت رسمی رونمایی شد. این مراسم با حضور صابر ابر پدیدآوردنده و مدیر هنری پروژه، تعدادی از هنرمندان سرشناس کشور و جمعی از مادربزرگ‌های همراه در پروژه برپا و با استقبال پرشور علاقه‌مندان و هنردوستان روبرو شد.

«تا هفت خانه آن‌ور‌تر» کتاب آشپزی نیست

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی ،در این مراسم ابتدا صابر ابر به صورت مختصر به تشریح پروژه «تا هفت خانه آن‌ورتر» پرداخت و گفت: «در این پروژه 100 مادربزرگ از شهرها و روستاهای مختلف ایران انتخاب شدند تا به بهانه آشپزی، روایت و قصه خود را از زندگی و نسلشان بازگو کنند. بیش از هزاران فرم مشارکت برای پروژه ارسال شد که متأسفانه ما به دلیل تامین هزینه‌های پروژه از سرمایه شخصی نمی‌توانستیم سراغ تمام آن‌ها برویم؛ در نتیجه سعی کردیم مادربزرگ‌هایی را از نقاط مختلف ایران انتخاب کنیم. در مجموع به 30 شهر و روستای ایران در 14 استان سفر کردیم.»

صابر ابر با اشاره به دستاوردهای این پروژه عنوان کرد: «تا هفت خانه آن‌ور‌تر، سه خروجی خواهد داشت که شامل یک کتاب مصورِ دو زبانه (فارسی و انگلیسی)، یک مستند سریالی که طی سفرهای پروژه از تک‌تک مادربزرگ‌ها تهیه شده و به‌صورت یک بسته فرهنگی در سه دی‌وی‌دی ارائه خواهد شد و همچنین یک تور نمایشگاهی خواهد بود. این تور در تاریخ هفتم مهرماه از تهران آغاز و سپس در شهرهایی چون اصفهان، شیراز و... برگزار می‌شود.»

صابر ابر با بیان اینکه کتاب «تا هفت خانه آن‌ورتر»، بیش از آن‌که درباره آشپزی باشد، در ستایش مادران و زنان ایرانی است، اضافه کرد: «در نمایشگاه پیش رو، ۱۰۰ تکه از آشپزخانه‌ ۱۰۰ مادربزرگ که ارتباطی مستقیم با زندگی شخصی آن‌ها داشته و به پروژه اهدا شده، چیده خواهد شد. در کنار هر تکه، کتاب تک نسخه (Limited Edition) همان مادربزرگ با جلد چاپ سیلک و صحافی دستی چهره مادربزرگ همراه با دست‌دوزی زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد و کتابی مصور از این تکه‌ها نیز در نمایشگاه ارائه می‌شود. بخشی از عواید این پروژه به زنان سرپرست خانوار تعلق خواهد گرفت. در حال حاضر مشغول مذاکره با چندین خیریه مرتبط با این امر هستیم و پس از مشخص شدن خیریه حتماً روند آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

در ادامه مراسم احترام برومند، هنرمند پیشکسوت روی صحنه حاضر شد و یادداشتی کوتاه درباره نوه‌‌اش و تجربه شخصی خود از جایگاه مادر و مادربزرگ بودن، خواند.

صابر ابر در انتها با بیان این‌که آشپزی، یکی از بزرگ‌ترین هنرهای جهان است و بهانه اصلی این معاشرت‌ها بوده، افزود: «این کتاب به ما یادآوری می‌کند که می‌شود تنها شد. یادمان باشد تعداد بسیار زیادی مادر و مادربزرگ در آسایشگاه‌ها هستند که باید حواس‌مان به آن‌ها باشد. عمری آنها کنارمان بوده‌اند، حالا ما باید کنارشان باشیم.»

در این مراسم هنرمندانی همچون لی‌لی گلستان، ابراهیم حقیقی، باران کوثری، احمد پوری، بهمن فرمان‌آرا، بهرام دهقانی، خسرو دهقان، مریم زندی، سحر دولتشاهی، حبیب رضایی، امیر جدیدی، بیتا فرهی، پانته‌آ پناهی‌ها‌، هانیه توسلی، ستاره اسکندری و… حضور داشتند.

کتاب «تا هفت خانه آن‌ورتر»، از روز دوشنبه نوزدهم شهریورماه در تمامی شهرکتاب‌های کشور در دسترس عموم خواهد بود.

صابر ابر در جشن رونمایی کتابش

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید