Iranian Agriculture News Agency

با حضور وزیر بهداشت؛

اختتامیه سومین جشنواره فیلم سلامت برگزار شد

سومین جشنواره فیلم سلامت، 5 شهریور، در تالار وحدت تهران با حضور دکتر سید حسن هاشمی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمد هادی ایازی؛ معاون اجتماعی وزیر بهداشت، برخی مدیران وزارت بهداشت، متخصصان حوزه پزشکی و چهره های هنری سینما و تلویزیون،به کار خود پایان داد.

اختتامیه سومین جشنواره فیلم سلامت برگزار شد

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی جشنواره، در این جشنواره به شان و جایگاه چهره های هنری از جمله مرحوم عزت‌الله انتظامی و مرحوم سید ضیاء‌الدین دری، ادای احترام شد. 

آغاز اهدای جوایز به آثار برگزیده با حضور داوران جشنواره

در مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم سلامت، بخش اهدای جوایز به آثار برگزیده جشنواره صورت گرفت و در ابتدا این جوایز به سازمان های مردم نهاد و انجمن‌های علمی اختصاص یافت.

اولین اهداکننده جایزه، کتایون ریاحی بود. کتایون ریاحی مدیرعامل بنیاد نیکوکاری کمک گفت: این جشنواره نماد پیوند علم و هنر است و امیدوارم بتواند به سلامت بشریت کمک کند. من برای همه انسان ها آرزوی صلح و سلامتی می‌کنم. بنیاد نیکوکاری کمک که برای کودکان ناشنوا و کم شنوا عمل کاشت حلزون انجام می‌دهد، امسال لوح سپاس خود را به فیلم با زبان بی زبانی ساخته جواد حبیب پور اهدا می‌کند. 

خانم دکتر خرازی و حمید فرخ نژاد، سفیران انجمن ام.اس در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند. حمید فرخ نژاد گفت: تندیس، لوح و جایزه نقدی این انجمن را به مستند سوگند بقراط ساخته حسین کاکاوند تقدیم می کنیم. 

حسن کاکاوند نیز با بیان این که شاید جامعه سال‌های 90 تا 92 را فراموش کرده باشد، گفت: ما بیماران آن روزها را خوب به یاد داریم و روزهایی که تهیه دارو برای آنها امکان نداشت. من اما در این جشنواره از تلاش‌های وزارت بهداشت برای جبران این کمبود تشکر می کنم. من 10 سال است که مبتلا به ام.اس هستم و کمترین دغدغه دارو و درمان را دارم. این کاهش دغدغه مسلما با کمک شخص وزیر بهداشت و دکتر ایازی صورت گرفت. در شرایطی که انجمن ام اس از نظر مالی در مضیقه است، من جایزه نقدی‌ام را به کودکان مبتلا به ام.اس اختصاص می‌دهم تا باری را از روی دوش آنها بردارم. 

در ادامه از نمایندگان انجمن اتیسم از جمله صباح صدقی، نوجوان مبتلا به اوتیسم تقدیر شد و جایزه این انجمن به مستند اختلالی به نام اتیسم، تعلق گرفت. 

انجمن اخلاق پزشکی، سازمان دیگری بود که مورد تقدیر قرار گرفت. مدیر عامل این انجمن، دکتر حمیدرضا نمازی گفت: بی تردید اکسیر سلامت چه در مقام نظر و چه در مقام عمل بر عهده رفتار اخلاقی و معرفت اخلاقی است و همیشه بر این نکته باید درنگ داشت که درد سلامت بر پاشنه اخلاق می‌چرخد. انجمن ما تجربه سه باره خود را در جشنواره های سینمایی دارد و هدفش این است که دقایق اخلاقی را در حوزه اخلاق پزشکی  اخلاق زیستی در فیلم‌ها رصد کند. جایزه این انجمن را به دست‌اندرکاران فیلم قصه‌های در نزدیکی ما، ساخته مجتبی کرم‌پور تقدیم می‌کنم. 

در ادامه این مراسم سرود سلامت ساخته دکتر محمد کیاسالار، دبیر جشنواره فیلم سلامت، با صدای سالار عقیلی به اجرا در آمد. 

اما در اختتامیه سومین جشنواره فیلم سلامت از داوران آثار برگزیده تلویزیونی دکتر محمد امیرخانی،سروش صحت، دکتر عاطفه میر سیدی، دکتر شهرام کجوری، دعوت شد تا از این آثار تقدیر کنند. 

نامزدهای این آثار عبارت بودند از فیلم های باشگاه مرز، جنگل دامون به کارگردانی هادی امیری و رها فرجی، خاوو خیزان، روان سفید، طبیب، ماهی بادکنکی، محله سلامت. سلما افکاری به خاطر فیلم ماهی بادکنک در این جشنواره لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کرد. تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی نیز به علی زاهدی، برای فیلم طبیب اختصاص یافت. 

به گفته زاهدی، این برنامه یک برنامه پزشکی است و به جز سرتیم پزشکی، هیچ کدام از ما پزشک نیستیم و افتخار می کنیم که بدون اسپانسر آن را روی آنتن می‌بریم و سلامت مردم را به پول نفروختیم. 

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی این بخش نیز به هادی امیری و رها فرجی برای فیلم جنگل دامون اختصاص یافت. 

همچنین تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه اول به عطیه عطار زاده به خاطر فیلم روان سفید، تقدیم شد. 

اختتامیه سومین جشنواره فیلم سلامت

تجلیل ویژه از مقام دکتر مینو محرز

در ادامه اهدای جوایز جشنواره، به طور خاص از دکتر مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز و استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اجرای کلیپی ویژه از ایشان، توسط دکتر محمد هادی ایازی، و دکتر محمد کیاسالار و مرضیه برومند و کتایون ریاحی تقدیر به عمل آمد. 

دکتر محرز بیان داشت: من هر کاری کردم و تا زنده هستم می کنم، وظیفه ام هست. من عاشق سلامت جوانان و عاشق ایران هستم. 

کتایون ریحانی نیز گفت: دکتر محرز پدیده جهان پزشکی است ولی من یک دلیل ویژه برای تقدیر از ایشان دارم. حدود 15 سال پیش ایشان جان برادر من، علیرضا ریاحی را دو بار نجات داد. یک بار زمانی که قرار بود قطع عضو شود و بار دیگر زمانی که دیگر می توانست نباشد. 

درخواست معاون وزیر از کیانوش عیاری برای ساخت فیلمی درباره ایدز

در ادامه اختتامیه سومین جشنواره فیلم سلامت، دکتر محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: دو شعار را در این جشنواره داریم؛ شعار سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان سلامت برای همه و شعار دولت دوازدهم با عنوان اجتماعی شدن سلامت. اجتماعی شدن سلامت یعنی سلامت به همه تعلق دارد و جامعه هنری در این حوزه نقش مهمی ایفا می کند. ما سریالی را با همکاری صدا و سیما تحت عنوان پریا تولید کردیم. بعد از پخش این سریال، میزان مراجعات به مراکز تست ایدز 800 درصد افزایش یافت. هنر به اعتقاد من برای پیشگیری از این بیماری می‌تواند خیلی موثر باشد. 

او خطاب به کیانوش عیاری، کارگردان سینما گفت: شما اولین کسی بودید که در حوزه پیوند اعضا فیلم تولید کردید و چقدر خوب است که فیلمی فاخر در حوزه سینما و در حوزه ایدز بسازید؛ فیلمی که اثر پیشگیرانه روی مردم داشته باشد. 

ایازی ادامه داد: ما قریب به 700 سازمان مردم نهاد سلامت داریم که باید بتوانیم از توانایی آنها برای ارتقای سلامت مردم استفاده کنیم و امیدوارم جشنواره چهارم سلامت بتواند در این زمینه آثار موفق تری داشته باشد. 

در ادامه جشنواره مراسم تقدیر از آثار مستند صورت گرفت. هیات داوران این آثار مهرداد اسکویی، دکتر محمد اسلامی، آیدا پناهده، دکتر احمد ضابطی جهرمی، ارد عطار پور، محمدحسن دامن زن و آرش لاهوتی بودند. 

در این بخش تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ویژه این بخش به شهره کشاورز، شخصیت فیلم مستند «مامان»، یاسر خیر برای فیلم مستند آهستگی، فرهاد بردبار به خاطر فیلم مردی که با خرگوش می راند، فضل الله تاری برای فیلم پیش از سی سالگی و الهام آقالری برای فیلم پیش از شب، اختصاص پیدا کرد. 

همچنین تندیس جشنواره و لوح افتخار و جایزه نقدی به محسن استاد علی برای فیلم زنانگی اختصاص یافت. محسن علی دادی به خاطر فیلم ده برابر، همین جایزه را دریافت نمود. 

در بخش فیلم کوتاه و آثار دانشجویی که مجید برزگر، امیر توده روستا، رضا درمیشیان، جعفر صانعی مقدم، دکتر علی قنبری مطلق هیات داوران آن را تشکیل می دادند، از آثار برتر تقدیر به عمل آمد.

در این بخش تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به مینا باغبانی برای فیلم آقا گرگه، مهدی یوسف علی برای فیلم دلقک ها، علی بناییان برای فیلم برای فروش، کتایون پرور و محمد روح بخش برای فیلم تو هنوز اینجایی، اهدا شد. 

در بخش فیلم های کوتاه داستانی نیز لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به صادق سهرابی برای فیلم کوگ، آرمان فیاض برای فیلم مانیکور، امیر حسین کرمی برای فیلم قرص برنج، فاطمه احمدی برای فیلم دریای تلخ و علی اسداللهی برای فیلم اختلاف، اهدا شد.

صادق سهرابی، کارگردان فیلم داستانی کوتاه کوگ، گفت: ما صدای استان سیستان و بلوچستان و شهر سوخته هستیم. ما محرومیم و نیاز به توجه بیشتر داریم. من از دکتر هاشمی وزیر بهداشت برای حمایتش از ساخت سمن سراها در این شهر تشکر می کنم. از همه شما دعوت می کنم به سیستان و بلوچستان بیایید. ما مرزداران آنجا هستیم و آنجا امن است. از همه شما می خواهم که سیستان و بلوچستانمان را دوست داشته باشیم. 

 

بزرگداشت کیانوش عیاری

از حاشیه های این مراسم، حضور گروه ارکستر سالار عقیلی و اجرای گروه قمر بود. در ادامه اختتامیه سومین جشنواره فیلم سلامت، از کیانوش عیاری، کارگردان سینما، به خاطر به تصویر کشیدن فیلم بودن یا نبودن با موضوع اهدای عضو، توسط  دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت و مهدی هاشمی، بازیگر سینما و تلویزیون تقدیر به عمل آمد. همچنین از طرف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جایزه تصویر استاد به خاطر فیلم روزگار قریب، به مهدی هاشمی در نقش دکتر محمد قریب تقدیم شد.

مهدی هاشمی گفت: امروز جشن سلامت است و چقدر خوب است که آدم کلمه سلامتی را می شنود. من از بقراط؛ پزشکی که قسم نامه دارد تا مادربزرگم که پزشک بود، سپاسگذاری می کنم. از من خواستند که در این مراسم از کیانوش عیاری تقدیر کنم. من خود را در حوزه هنر در حد عیاری نمی دانم که بخواهم از او تجلیل کنم و الان خوشحالم که در این مراسم تقدیر وزیر بهداشت هم حضور دارند. 

وزیر بهداشت: جای افشین یداللهی در این مراسم خالیست

در ادامه این مراسم تقدیر، دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت گفت: یکی از کسانی که در این مراسم جایش خیلی خالیست، افشین یداللهی شاعر گرانقدر است. حتما روح او شاد است و یاد و خاطره او را به همراه مرحوم عزت الله انتظامی گرامی می دارم. او چشم هایش را به من در دو دهه اخیر سپرده بود و من به ایشان ارادت ویژه ای داشتم. یکی از جملات آقای انتظامی این بود که: دوست دارم بعد از 80 سال عمری که از خدا می گیرم، هر وقت به پشت سر نگاه می کنم، هیچ وقت حسرت نخورم که چرا کاری را انجام ندادم. 

دکتر هاشمی افزود: خیلی خوب است که انسان وقتی به آخر راه می رسد، از چیزی که به دست آورده افتخار کند و برای بشریت کاری کرده باشد. 

وزیر بهداشت ضمن تشکر از کارگردانان، هنرمندان و کسانی که در این جشنواره حضور داشتند تا تکامل خود را طی کند، ادامه داد: از انجمن هایی که در این مراسم حضور داشتند از جمله انجمن اوتیسم و انجمن اخلاق پزشکی و همچنین به طور ویژه از دکتر محمد کیاسالار، دبیر جشنواره صمیمانه سپاسگزارم.

 

تقدیر از آثار برگزیده فیلم های سینمایی در بخش پایانی

دکتر شهرام رفیعی فر، کتایون ریاحی، کیانوش عیاری، محمد رضا فروتن، دکتر محمد هادی کریمی، داوران بخش آثار سینمایی،، در ادامه مراسم اختتامیه، حضور یافتند و از برگزیدگان تقدیر کردند. 

اتاق تاریک، پشت دیوار سکوت، جشن دلتنگی، خجالت نکش، دارکوب، شعله ور، هندی و هرمز، نامزدان این آثار بودند.

در این بخش، لوح تقدیر و جایزه نقدی به عباس امینی بخاطر فیلم هندی و هرمز، برای پرداختن به سلامت اجتماعی جوانان اختصاص یافت. 

همچنین مسعود جعفری جوزانی به خاطر فیلم پشت دیوار سکوت به دلیل پرداختن به موضوع اچ آی وی ایدز و آسیب های اجتماعی مرتبط با آن و همچنین نقش سازمان های مردم نهاد در پیشگیری از این بیماری، مورد تقدیر قرار گرفت. 

در ادامه از بهروز شعیبی برای فیلم دارکوب به دلیل پرداختن به اعتیاد زنان و آسیب‌های اجتماعی مرتبط با آن، مورد تقدیر شد. 

حمید نعمت الله نیز به خاطر پرداختن به تفکر منفی و حسادت و تاثیر آن بر روابط اجتماعی، در فیلم شعله ور، مورد تقدیر قرار گرفت. او گفت: سلامت جامعه در وضعیت نامناسبی است. عقلانیت شرط مشترک ما هنرمندان است و هر کسی که مانع تابش نور هنر به مردم می شود، بهتر است که از جلوی نور کنار برود!

اما جایزه ویژه این نقش با حضور دکتر محمد کیاسالار، دبیر جشنواره، با موضوع فیلم های عاری از دخانیات، به فیلم خجالت نکش، ساخته رضا مقصودی اختصاص یافت. 

رضا مقصودی گفت: از هیات داوران تشکر ویژه دارم. وقتی من می خواستم فیلمم را در سینماها نمایش دهم، عده ای می گفتند با دیدن این فیلم تشویق شدند که صاحب فرزند شوند. منظورم من در این فیلم برتری کیفی انسان هاست و جمعیت کیفی باید مورد نظرمان باشد نه جمعیت کمی. وزارت بهداشت در این میان مسئولیت کیفی شدن جمعیت را دارد. 

اختتامیه سومین جشنواره فیلم سلامت

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید