Iranian Agriculture News Agency

وزیر ارشاد در آذربایجان غربی:

شمس تبریزی شخصیت پر رمز و رازی است

​وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شمس تبریزی خورشیدی بود که در عالم ادب برافروخت و تا جهان برپا است این نور و انوار می تابد.

شمس تبریزی شخصیت پر رمز و رازی است
 
به گزارش ایانا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی دیشب در آیین گشایش همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی با بیان این مطلب افزود: خوی به عنوان شهری است که سابقه کهن تاریخی داشته و شهری است که پایگاه و دژ دفاع ایرانیان بوده است.
وی افزود: شهرستان خوی در هشت سال دفاع مقدس پایگاه دفاع بود و علاوه بر آن، خوی مفاخر زیادی را در خود پرورش داده است و در حوزه ها و حیطه های مختلف فقهی ، علمی و دینی و شرایط زرین معاصر باید این شهر را ارج نهاد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از افتخارات خوی این است که مزار شخصیت بزرگی است که توانست شعله ای را بر افروزد و جهانی را همچنان سرشار از حیات وجود خود داشته است.
وی بیان کرد: شمس تبریزی شخصیت پر رمز و رازی است و او می آید و مولوی را مدهوش و  شیدای خود می کند و عالمی دیگر را می پیماید که این نشانه آن است که شمس چیزی کمیاب داشته و اگر نگوییم نایاب، برای ما دفتر بی آغاز و انجام است و برگ هایی از او را می شناسیم و از قبل او کم می دانیم و از بعد از او هم تقریبا هیچ نمی دانیم اما آن دو سالی را که با مولوی بوده، دو سال جهان ساز بوده است.
صالحی اظهار کرد: حکایت شمس از گذشته خویش نشان می دهد که چرا او در آن دو سال چنان کرد و در این رابطه، تنهایی بخشی از شخصیت شمس است تا زمانی که به مولوی می رسد. شمس می گوید خدا مرا تنها آفرید و این تنهایی تا زمانی که به مولوی می رسد سر و رمز خاصی دارد.
وی افزود: شمس می گوید عرصه سنگ تنگ است و عرصه معنا فراخ است، شمس می گوید من و یا کسانی امثال من، یا با خود می توانیم هم سخنی کنیم یا با کسانی که مرز وجودی مشترک داشته باشیم، همچنین شمس مولوی را آینه خود می بیند و آن تنهایی گسسته می شود و در کنار مولوی حس می کند که شصت سال خاموشی را می تواند بشکند و در همین دوره دو ساله او چنین تغییر کرد.
وی افزود: شمس را باید با نگاه مولوی از یک سو دید و می توان فهمید که شمس چه نگاهی داشته که مولوی را تحت تاثیر قرار داده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در یک کلام می توان گفت، شمس افق خاصی را دریافته و هم در نگاهش به حقیقت هستی می توان جهان، انسان، علم و معرفت را یافت.
وی اظهار کرد: شمس خورشیدی بود که در عالم ادب برافروخت و تا جهان برپا است این نور و انوار می تابد و امیدواریم بتوانیم با کمک استانداری و مسولان خوی تلاشی داشته باشیم تا از طریق جایزه ملی شمس بتوانیم هویت ملی ایران و شمس را هرچه بهتر به همگان بشناسانیم.
 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید