Iranian Agriculture News Agency

آیین نکوداشت استاد قاسم رفعتی برگزار شد

آیین نکوداشت استاد قاسم رفعتی برگزار شد.

آیین نکوداشت استاد قاسم رفعتی برگزار شد

 

به گزارش ایانا به نقل از مرکز موسیقی، در ابتدای این برنامه ویدیویی پخش شد که به بخشی از زندگی و فعالیت‌های این هنرمند می‌پرداخت.برخی خوانندگان معتقد هستند قاسم صدای بسیار گرمی دارد و شعر را خوب و به جا انتخاب می‌کند؛ همچنین او استاد مسلم آواز و فردی است که احترام دارد.

بخشی از اظهارات رفعتی در این ویدیو به شرح زیر است:

-در خانواده شعرشناس و ادیب متولد شدم.

-وقتی خواننده کارش را خوب ارائه می‌کند که در اختیار شعر باشد.

-از بچگی آواز می‌خواندم.

-سرپرستی من را در آواز محمود کریمی به عهده گرفت و هفت سال نزد او آموزش دیدم. او مجتهد جامع‌الشرایط این کار بود.

-خداوند به استاد محمدرضا شجریان شفای عاجل عنایت کند. او بزرگمردی است در این برهه از زمان…

-من در کلاس‌های خصوصی ایشان همراه با آقای جهاندار، نوربخش، کرامتی و… حضور داشتیم، کلاس‌های خوب و پر بهره‌ای بود.

در ادامه ارکستر ملی مهر به سرپرستی ناصر ایزدی روی صحنه آمد و قطعات «رقص پروانه» و «آنچه گذشت» را اجرا کرد. خواننده این قطعات محمد صرفه‌جو بود.

در ادامه با قرائت متنی از بردیا صدرنوری  (مدیر موسسه فرهنگی راد نو اندیش و دبیر جشنواره نوای خرم) درباره پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرم گزارشی ارائه شد.

بخش بعدی این مراسم که شامگاه ۴ شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد، اختصاص داشت به سه نفر از خوانندگان و مدرسان آوازی که درباره قاسم رفعتی سخن گفتند. این سخنان در قالب ویدیویی برای حاضران پخش شد.

در این کلیپ حمید رضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) گفت: قاسم رفعتی یکی از تواناترین صداهایی است که من سراغ دارم. حالی که در آواز ایشان است به شخصیت او برمی‌گردد. استاد رفعتی از جمله هنرمندانی است که زیر نظر استاد محمودکریمی و استاد محمدرضا شجریان به فراگیری ردیف و آواز پرداخته است. استاد شجریان‌ می‌گفت او قبل از من در رادیو حضور داشت و سابقه بیشتری نسبت به ایشان در رادیو دارد.

سپس علی جهاندار درباره قاسم رفعتی اظهار کرد: او دوست خوبی است که می‌توان به او اعتماد کرد، هنرمندی که مسلط و وارد است. آدمی بی‌نیاز که درون او پر است. رفعتی استاد مسلم وادی آواز و انسانی است که احترام دارد. این بزرگترین پاداش است که انسان در پیرامون خود شخصیتی محبوب داشته باشد.

مظفر شفیعی هم در این ویدیو بیان کرد: قاسم رفعتی صدای بسیار گرمی دارد و شعر را خوب و به جا انتخاب می‌کند. او تاثیرگذار می‌خواند. پس از کلاس باهم در ماشین تمرین می‌کردیم. یکی از دلبستگی‌های من در کلاس استاد شجریان آقای رفعتی بود.

در ادامه بردیا صدرنوری با پیانو و علیرضا چراغچی با ویلون قصد بداهه‌نوازی قطعه‌ای را در آواز دشتی داشتند که پیش از آن صدر نوری پشت تریبون رفت و از رفعتی خواهش کرد به آن‌ها بپیوندد. اجرای آن‌ها با تشویق مخاطبان حاضر در سالن روبرو شد.

سپس ویدیو کلیپی از جشنواره نوای خرم با نام «نسل آینده موسیقی» پخش شد و در پایان مراسم بار دیگر ارکستر مهر به روی صحنه آمد و قطعات «افسانه شیرین» و «هرگز هرگز» را با صدای امیر رفعتی (خواننده و فرزند قاسم رفعتی) اجرا کرد.

در این مراسم افرادی مانند علی مرادخانی، حمیدرضا نوربخش، پری ملکی، میلاد کیایی، لوریس چکناواریان، محمد سعید شریفیان، وارطان ساهاکیان، فاضل جمشیدی، شهرام صارمی و… حضور داشتند.

قاسم رفعتی طی دهه‌های گذشته ضمن تولید چندین اثر ماندگار با هنرمندان شناخته شده‌ای چون محمدرضا شجریان، حسین یوسف زمانی، حسن یوسف زمانی و بسیاری دیگری همکاری داشت. آواز «سحرگهان» او سال‌های متمادی است که در ماه رمضان از رسانه ملی پخش می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید