Iranian Agriculture News Agency

صحبتی درباره رویکرد چهره های معروف به مشکلات جامعه

سلبریتی ها، از ورود به بحران بی آبی تا کمبود شیرخشک!

ایانا/ گروه فرهنگ و هنر/هادی اعتمادی مجد: «تداوم در رفتار» و «اعتماد سازی» در مواجهه با مشکلات و اظهار نظر درباره آنها به قصد آسیب شناسی و اصلاح، فاکتورهای مهمی محسوب می شوند. دو عاملی که موجب جلب افکار عمومی، رسانه ها و در نهایت مسئولان می شوند تا مشکل بخصوصی پس از طرح موضوع، شانس حل شدن پیدا کند. حال در این پروسه اگر هریک از دو عامل نامبرده به سهو یا عمد، گرفتار خلل شوند و صدمه ببینند، بی شک باید امید به حل مشکل را فراموش کرد یا دست کم کمرنگ دید.

سلبریتی ها، از ورود به بحران بی آبی تا کمبود شیرخشک!

 

با جان گرفتن شبکه های اجتماعی به مثابه رسانه های شخصی برای عموم مردم، برخی سلبریتی ها نیز از این تریبون برای کمک به طرح موضوعات مبتلابه جامعه یا مسائل شخصی خود بهره می برند. فارغ از معدود چهره هایی که از این مسیر به سلامت عبور می کنند و به واقع، دغدغه مند هستند، به نظر می رسد عمده چهره های معروف بیش از آنکه در صدد کمک به مردم و مترصد ورود به پرونده ها و بحثهای روز جامعه باشند، قصد شوآف یا صرفا در جریان نشان دادن خود را دارند.

چهره هایی که هیچ سوژه و ماجرایی از تیررس اظهارنظر آنان دور نمی ماند و تقریبا به جز حوزه های کاری شان اعم از هنری،ورزشی و ...، در هر میدانی بازی می کنند! 

حال آنکه در این میان به دلیل عدم دیدگاه کارشناسی و دغدغه و هدفمندی، یا معضل را بزرگتر از ابعاد واقعی اش جلوه می دهند، یا آنرا لوث می کنند و یا به اعتماد عمومی ضربه می زنند.

احتمالا اغلب ما نمونه های این چنین رفتارهایی را بویژه در حوادثی چون بلایای طبیعی یا بحران های مختلف در ذهن داریم. هر چند نمی توان منکر تاثیرگذاری سلبریتی ها در تسهیل پروسه رفع شماری از مشکلات کشور در عرثه های مختلف شد، اما آن دست از کسانی که با وجود شهرت خود به دلایل متنوعی – که ذکر بعضی از آنها در سطور پیشین رفت- عملکرد نادرستی دارند، معمولا بیش از همسلفان مفید فایده خود تاثیر منفی می گذارند.

از جمله می توان به رامبد جوان اشاره کرد که با تمرکز خاصی در «خندوانه» بارها روی بحران کم آبی تاکید و بینندگان شبکه نسیم را با شایستگی به رعایت الگوی مصرف صحیح و صرفه جویی دعوت کرده،اما از آنسو با اظهارنظرهای غیر علمی درباره میزان ایفای نقش کشاورزی در وقوع این بحران، ذهنیت نادرستی به مردم داده است.

یا خیلی از هنرمندانی که در مواجهه با بحران کم آبی در رفتاری هیجانی و لحظه ای، از سال گذشته به کمپین «من صدای آب هستم» و نظایر آن پیوستند، اما تنها تعداد معدودی از آنان حاضر شدند طی ماه های بعد در رسانه ها یا صفحات رسمی خود نسبت به آن توجه مجدانه نشان دهند یا نشانی از استمرار و علاقه در قبال کمک رسانی به آن داشته باشند.

همین اخیرا مهران مدیری در کنسرت خود، این طور مطرح کرد که درآمد آن را به کودکان یک خیریه اختصاص خواهد داد که مسئولانش مدعی شده اند به دلیل کمبود شیرخشک، به این کودکان آب قند داده اند! مسئله ای که منجر به نگرانی خیلی از فعالان اجتماعی و اقشار مختلف مردمی شد که خود این روزها با انواع مشکلات روزمره در زندگی مواجه هستند و حالا باید غم و غصه این اتفاق غم انگیز نوظهور را هم به جان بخرند. این در حالی بود که مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی با رد کمبود شیرخشک در مراکز نگهداری کودکان، از مهران مدیری خواست که خیریه و مرکز مورد اشاره را به بهزیستی معرفی کند! درخواستی که بعد از حدود یک هفته با واکنشی از سوی مدیری مواجه نشده است. مدیری که در برنامه «دورهمی» نیز بارها در پلاتوهایش، آسیبهای جامعه امروز ایران را با زبان طنز شیرین و تماشاگر پسندی به چالش کشیده، چندی قبل نیز با یک اتهام عجیب مواجه بود که منجر به طرح شایعاتی درباره این چهره محبوب شد. همان اتفاقی که برای احسان علیخانی نیز در اشلی دیگر افتاد و هر دوی این موارد، قطعا به اعتماد بینندگان نسبت به این چهره ها لطماتی وارد کرد.

از سوی دیگر شنیده می شود پلیس فتا نیز به برخی از سلبریتی ها هشدار داده که در صورت ادامه همکاری با سایتهای شرطبندی و قمار، با آنان برخورد خواهد کرد! یاللعجب...

در این شرایط به نظر می رسد ضرورت دارد سلبریتی هایی که حتی اندک وجهه ای در جامعه و میان طرفداران شان دارند، باید در گفتار و رفتار خود تجدیدنظر و اصلاحاتی صورت دهند و تبعات آنها واقف باشند. با وجود اینکه پتانسیل سلبریتی ها در تشویق و تهییج خیلی از مردم برای مشارکت در امور انسان دوستانه و رعایت مواردی در جهت رفع بحران ها و چالش ها ارزشمند و بالاست، بروز بعضی رفتار ها و اظهار نظرها به این مسئله را دستخوش آسیب خواهد کرد و در نهایت به اعتماد عمومی نیز ضربه خواهد زد. نکته مهمی که باید سلبریتی های اهل شوآف به آن توجه بیشتری نشان دهند!

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید