Iranian Agriculture News Agency

بررسی ظرفیت‌های همکاری علمی و فرهنگی ایران و هند در مشهد

گردهمایی مدیران همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌های کشورمان با هدف بررسی ظرفیت‌های همکاری میان دانشگاه‌های ایران و هند به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 بررسی ظرفیت‌های همکاری علمی و فرهنگی ایران و هند در مشهد
 
 به گزارش ایانا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کافی، رییس دانشگاه فردوسی مشهد در سخنانی در این گردهمایی، با اشاره به پیشینه مشترکات هند و ایران اظهار کرد: حافظه تاریخی نشان می‌دهد که این دو کشور همواره در کنار یکدیگر بوده و فارسی قرن‌ها زبان رسمی در هند و شبه قاره بشمار می‌رفته است.
وی دبیرخانه میز همکاری‌های علمی ایران و هند و دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و شبه قاره در دانشگاه فردوسی را ظرفیت مناسبی جهت توسعه همکاری‌های دانشگاهی و اجرایی کردن توافقات میان مجامع دانشگاهی ایران و هند برشمرد.
رییس دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه سخنان خود، از توافق ایران و هند برای انجام ١٢ طرح پژوهشی مشترک بین دو کشور خبر داد و افزود: کمیته‌های مشترک همکاری‌های علمی ایران و هند در دومین نشست خود که در نوامبر سال ٢٠١٨ در دهلی‌نو برگزار خواهد شد، در خصوص محورهای همکاری‌های علمی مشترک در سال ٢٠١٩ بررسی و تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

فعال‌سازی ظرفیت‌های دانشگاهی در دیپلماسی فرهنگی

 

محمدعلی ربانی، رییس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست به تشریح اهداف و سیاست‌های دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی بین‌المللی پرداخت و فعال‌سازی ظرفیت‌های دانشگاهی در دیپلماسی فرهنگی را هدف و سیاست اصلی این دبیرخانه برشمرد.
وی افزود: گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و شبه قاره می‌تواند بیش از گذشته امکان تعامل و همکاری میان مراکز علمی و دانشگاهی ایران و شبه قاره بویژه هند را فراهم آورد.
کلاته، نماینده وزارت علوم نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به سیاست وزارت علوم در توسعه همکاری‌های دانشگاهی ایران و هند بر ضرورت فراهم‌سازی ساز و کارهای اجرایی تفاهمنامه‌های منعقده بین دانشگاه‌های دو کشور تأکید کرد.
ابراهیمی، مدیر دبیرخانه همکاری‌های علمی ایران و هند و هاشمی، مدیر دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و شبه قاره نیز هر یک به تشریح اهداف و برنامه‌های این دو دبیرخانه و فعالیت‌های پیش‌روی پرداختند.
در پایان این نشست، دیگر نمایندگان دانشگاه‌های اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، کردستان، امام خمینی (ره) قزوین، الزهراء (س) و ... نقطه نظرات خود در زمینه همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و هند ارائه کردند.
دانشگاه فردوسی مشهد که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ‌عنوان دبیرخانه ملی همکاری‌های علمی ایران و هند انتخاب ‌شده است؛ هماهنگی، حمایت و نظارت بر اجرای پروژه‌ها فوق را بر عهده خواهد داشت. این دانشگاه در اولین نشست گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و شبه قاره که در سال گذشته برگزار شد به عنوان مقر دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و شبه قاره انتخاب شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید