Iranian Agriculture News Agency

نایپل، نویسنده برنده نوبل ادبی درگذشت

 نایپل، نویسنده برنده نوبل ادبی درگذشت

نایپل، نویسنده بزرگ هندی‌تبار در لندن درگذشت.

به گزارش بی بی سی،برنده جایزه ادبی نوبل سال ۲۰۰۱ از منتقدان صریح عقب‌ماندگی‌های فرهنگی جهان سوم بود. نایپل هنگام مرگ در شامگاه شنبه ۱۱ اوت، ۸۵ سال داشت.

ویدیادار سوراجپِراسار (وی. اس) نایپل، برنده نوبل ادبیات، شامگاه شنبه ۱۱ اوت در خانه خود در لندن درگذشت.

نایپل نویسنده‌ای جهانی با ریشه‌های چندگانه بود. فرزند مهاجران هندی بود که در ترینیداد (جزیره‌ای در دریای کارائیب) در خانواده‌ای نسبتا تهیدست به دنیا آمد. در ۱۸ سالگی به لندن رفت و در دانشگاه آکسفورد به تحصیل ادبیات پرداخت.

در طول زندگی ادبی جوایز بسیاری دریافت کرد که مهمترین آنها جایزه نوبل ادبی بود که در ۲۰۰۱ به او اعطا شد.

محور اندیشه و قلم نایپل در داستان‌ها و سفرنامه‌ها و مقالات بیشمارش، مشکلات دوران پسااستعماری است. بیشتر نوشته‌های او در کشورهای جهان سوم آسیا و آفریقا می‌گذرد.

نایپل اهل سیر و سفر بود و از مسافرت‌های خود به نقاط جهان، با خود گزارش‌هایی می‌آورد که در کنار ارائه فاکت‌های واقعی جنبه تخیلی قوی داشتند.

گزارش‌ها و یادداشت‌های سفر او، با این که با عناصر داستانی آمیخته‌اند، در کنار اعتبار ادبی، برای مطالعه اقوام و مردم بی‌نهایت جذاب و سودمند هستند.

او خود را منتقد دلسوز و صادق جهان سوم می‌دانست که حاضر نبود درباره عقب‌ماندگی‌های فرهنگی و سیاسی سکوت کند. او بارها به خاطر انتقاد صریح از مفاسد سیاسی و تعصبات دینی خشم محافل دینی و گروه‌های سیاسی را برانگیخته بود.

او در رمان «سرزمین تاریکی» نگاهی انتقادی به وضعیت اجتماعی و سیاسی هند، سرزمین نیاکان خود، پس از استقلال این کشور از استعمار بریتانیا دارد.

در رمان «خم رودخانه» به اوضاع کنگو در شرایط هرج و مرج پس از استقلال می‌پردازد. و در رمان «خانه‌ای برای آقای بیسواس» موقعیت دشوار پدرش را به عنوان یک مهاجر در ترینیداد توصیف می‌کند.


 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید