Iranian Agriculture News Agency

با آهنگسازی بهزاد عبدی

اپرای مولوی توسط انتشارات ناکسوس منتشر شد

اپرای مولوی توسط انتشارات ناکسوس منتشر شد.

اپرای مولوی توسط انتشارات ناکسوس منتشر شد

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، اپرای مولوی توسط بهزاد عبدی آهنگسازی شده و لیبرتوی آن نوشته بهروز غریب پور است. اپرای مولوی براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس و اشعار شاعران کلاسیک ایران نوشته شده و موسیقی آن بر اساس موسیقی دستگاهی ایرانی، برای ارکستر سمفونیک و سازهای ایرانی همچون نی، سه تار و دف با آهنگسازی بهزاد عبدی ساخته شده است. خوانندگان نقش های اصلی این اپرا محمد معتمدی در نقش مولوی، همایون شجریان در نقش شمس، علی خدایی در نقش عطار و محمدرضا صادقی در نقش امیر تومان هستند.

ضبط موسیقی سمفونیک و کر این اثر در اکراین انجام شده است و رهبری آن را ولادمیر سیرنکو (Vladimir Sirenko) رهبر سرشناس ارکستر ملی اکراین (Ukraine National Symphony) به عهده داشته است.

اپرای مولانا دومین همکاری مشترک بهروز غریب پور به عنوان نویسنده لیبرتو و بهزاد عبدی است که در سال ۱۳۸۸ به رهبری ولادمیر سیرنکو ضبط شد. این اپرا نیز همانند اپرای عاشورا با دو استیل آواز کلاسیک ایرانی و آواز کلاسیک غربی تنظیم شده‌است که محمد معتمدی، همایون شجریان، حسین علیشاپور، علی خدایی، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، اسحاق انور، مهدی امامی، کیوان فرزین، سارا رضازاده، علی یاری، رضا نجفی مهیاری، علی نجفی ملکی، سولماز بدری در آواز ایرانی و محمد رضا صادقی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد و احسان نصیری خوانندگان کلاسیک آن هستند.

نوازندگان سازهای ایرانی این اپرا علی نجفی ملکی (نی)، سجاد پورقناد (سه تار) و کورش بزرگ پور (دف) هستند. اپرای مولوی در ابتدا به شکل عروسکی با گروه نمایشی آران در سال ۱۳۸۸ با گارگردانی بهروز غریب پور و همکاری شاگردان او به اجرا در آمد که در اجرای عروسکی این اثر بیش از ۱۰۰ عروسک ریسمانی در آن به کار گرفته شد.

امروز عروسک های این اپرا در محل برگزاری این نمایش (سالن فردوسی از مجموعه بنیاد رودکی) به نمایش گذاشته شده است و هر ساله این اپرا به روی صحنه می رود و با استقبال زیادی مواجه می شود.

 برای نخستین بار است که دو خواننده مشهور موسیقی دستگاهی (همایون شجریان و محمد معتمدی) در چنین جایگاهی به مراکز فروش آثار موسیقی کلاسیک جهان راه پیدا می کنند و تا کنون هیچ یک از خوانندگان معتبر موسیقی دستگاهی ایران، در انتشارات های بزرگ موسیقی کلاسیک حضور نداشته اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید