Iranian Agriculture News Agency

مستند «پارسین» و آشنایی با موسیقی، معماری وخوراک و آداب اقوام ایرانی

مستند «پارسین» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی منیری با محوریت مردم‌شناسی از امشب 20 مرداد ساعت 22 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مستند «پارسین» و  آشنایی با موسیقی، معماری وخوراک و آداب اقوام ایرانی

به گزارش ایانا به نقل از  روابط عمومی شبکه مستند سیما،  تولید جدید شبکه مستند در 5 استان مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و زنجان تصویربرداری شده است و به معرفی معماری بومی، لباس‌های محلی، غذاهای سنتی، بازی‌های محلی، صنایع‌دستی، موسیقی و مشاغل کهن در میان اقوام مختلف ایران می‌پردازد.

مهدی منیری دراین‌باره گفت: مناطق مختلف کشور عزیزمان ایران دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که هر ناحیه از آن جاذبه‌های خاص خود را دارد. همچنین به دلیل تنوع آب و هوایی، ایران را کشور چهارفصل نامیده‌اند. گوناگونی حیات جانوری و گیاهی  در کنار تفاوت‌های آب و هوایی در مناطقی که شاید فاصله‌ی چندانی از هم ندارند کشورمان را از بسیاری کشورهای دیگر متمایز کرده است.

وی افزود: متأسفانه در دهه‌های اخیر خصوصاً در سال‌های گذشته شوربختانه به اشکال مختلف شاهد نابودی طبیعت و زیست‌بوم‌های مختلف جانوری و در کنار آن از بین رفتن یا حداقل کم‌رنگ شدن سرمایه‌ها و داشته‌های فرهنگی، هنری و سنتی خویش مانند مشاغل کهن، موسیقی، لباس‌های محلی، آیین‌ها و آداب‌ورسوم، معماری، هنرها و صنایع‌دستی، زبان، بازی‌های محلی و...بوده و هستیم.

منیری گفت:  این مجموعه مستند در 13 قسمت با تأکید بر پرداخت جنبه‌های مردم‌شناسی وجوه زندگی مردم ایران و با نیم‌نگاهی به جذابیت‌های بصری و چشم‌اندازهای طبیعی کمتر دیده‌شده در مناطق مختلف کشورمان ساخته‌شده است، در این مجموعه نکات شاخص‌تر را کشف و ثبت کردیم تا بتوانیم دریچه‌ای تازه در مقابل دیدگان اقشار مختلفی از مخاطب بگشاییم.   

وی افزود: تلاش گروه سازنده این مجموعه این بود تا در حد توان موارد گفته‌شده را مطرح و در صورت امکان بازسازی و به مخاطب ارائه کنند تا سندی برای زنده نگه‌داشتن و آگاهی نسل‌های  آینده از چرایی و چگونگی آن‌ها باشد.

این کارگردان گفت: در این مجموعه راوی در بیشتر موارد مانند افراد بومی درصحنه حضور دارد و در صورت امکان اعمال و رفتار آن اشخاص را در کنارشان انجام داده و تجربه می‌کند و در همان زمان موارد لازم را به اطلاع مخاطب می‌رساند، پس‌ازآن نیز در صورت لزوم در جایگاه نریتور توضیحات تکمیلی را نیز برای بیننده بازگو خواهد می‌کند.

«پارسین» روزهای زوج  ساعت 22 روی آنتن شبکه مستند می‌رود و تکرار آن روزهای فرد ساعت 10خواهد بود.

مهدی منیری فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده صداوسیماست، این مستندساز جوایز مختلفی را از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جایزه بهترین فیلم یونسکو از دومین مراسم جایزه آسیا پاسیفیک استرالیا ، کسب تندیس تقدیر ویژه هیئت‌داوران جشنواره جهانی فیلم کارلووی واری جمهوری چک،  کسب جایزه بهترین فیلم سومین جشنواره فیلم‌های ایرانی در تورنتو کانادا، جایزه  تندیس نقره‌ای "رِمی" از جشنواره فیلم ورد فستهیوستون آمریکا، جایزه بهترین فیلم مستند بلند از دوازدهمین جشن خانه سینما و جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند از دومین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و .. اشاره کرد.

مستند پارسین

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید