Iranian Agriculture News Agency

سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در قزوین شب گذشته در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجد النبی(ص) شهر قزوین با معرفی گروه‌های برتر به کار خود پایان داد.

سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد برگزیدگان خود را شناخت

 

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی مراسم، آیین پایانی سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی سرپرست معاونت هنری حوزه هنری، حمید نیلی دبیر هنری سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد، علی هوشمند رییس حوزه هنری قزوین و دبیر اجرای جشنواره و عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجد النبی(ص) شهر قزوین با اجرای نجم‌الدین شریعتى برگزار شد.

کوروش زارعى مدیر مرکز هنرهاى نمایشى حوزه هنرى در ادامه این مراسم بیان کرد: جشنواره «تئاتر بچه‌هاى مسجد» بعد از دو دهه فعالیت در دو سال اخیر مجددا احیا شده است. ٢٠٠ گروه تئاترى در مراکز استانى حوزه هنرى فعالیت‌هاى تئاتر خودشان را از سر گرفتند. سال گذشته، سالی درخشان و پر رونق برای این جریان تئاتری در کشور بود. چرا که جشنواره تئاتر «بچه‌هاى مسجد» سال گذشته در ٢٧ استان و ٢٠٠ مسجد در سرتاسر کشور برگزار شد. بی‌شک این جشنواره باعث رشد و شکوفایى تئاتر خواهد شد. گواه این موضوع ارتباط گسترده‌ میان ما و مساجد در حوزه تئاتر کشور است. بسیاری از مساجد هنگام مناسبت‌های مذهبی با دفاتر تئاتر بچه‌های مسجد تماس می‌گیرند و درخواست اجرای تئاتر ویژه ایام خاص می‌کنند. این موضوع نشان دهنده موفقیت تئاتر بچه‌های مسجد است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی ادامه داد: جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد روح و جان تازه‌ای به تئاتر کشور تزریق خواهد کرد. چرا که با این جشنواره روز به روز مخاطبان بیشتری را به تئاتر می‌افزاییم. به این ترتیب جامعه تئاتر کشور باید بداند ظرفیت عظیمی از مخاطب در بین مردمی هست که با تئاتر آشنا نیستند. تئاتر بچه‌های مسجد نقطه شروعی دوباره برای آشتی هنر تئاتر با تمامی مردم است.

وی افزود: مردم برای تماشای تئاتر در سالن‌های حرفه‌ای باید بلیط خریداری کنند. اما ما تئاتر را به میان مردم می‌آوریم. بسیاری از مردم توانایی خرید بلیط تئاتر ندارند. همچنین بسیاری از آنها با تئاتر آشنایی لازم را ندارند. با این شرایط تئاتر بچه‌های مسجد در حال ایجاد همدلی و پیوندی بین هنرمند تئاتر و مردم است. به همین بهانه هم پسوند «مردمی» را به نام این جشنواره اضافه کردیم.

زارعی ادامه داد: هدف ما کشف استعدادهای جوانی است که در محله‌ها، مساجد و پایگاه‌های بسیج مردمی حضور داشته و امکان ورود به تئاتر حرفه‌ای را ندارند. چرا که این استعدادها به سطح حرفه‌ای نرسیده‌اند. اما ما با این جشنواره آنها را آموزش می‌دهیم و در جشنواره «تئاتر بچه‌هاى مسجد» این فضا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا طى یک بازه زمانى ٥ الى ١٠ ساله استعداد‌هاى زیادى را به جامعه تئاتر ارائه و دنیای تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور را تحت اختیار خود درآوریم.

وی با اشاره به بی‌توجهی اهالی تئاتر کشور به اهمیت «گروه محوری» گفت: گروه محوری در برگزاری جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد یک اصل است. آنچه در تئاتر دنیا مشهور است. گروه محوری موضوعی است که سال‌ها شعار آن را می‌شنویم؛ اما هنوز نتوانسته‌ایم به آن دست پیدا کنیم. تئاتر نیازمند گروه‌های مستحکم و قدرتمند تئاتری است. ما در پی تشکیل و تربیت چنین گروه‌هایی از جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد هستیم.

زارعی در پایان گفت: ما می‌خواهیم تفکر مسجدی همراه با تفکر گروهی را در تئاتر کشور نهادینه کنیم. اگر تفکر مسجدی در ما نهادینه شد؛ ما پیروز میادین فرهنگی و هنری تئاتر، تلویزیون و سینما هستیم.

 

سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد

حمید نیلى: تئاتر بچه‌های مسجد یک تفکر است

حمید نیلى دبیر هنرى سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمى «بچه‌هاى مسجد» نیز در این مراسم گفت: بی‌شک در چهلمین سال انقلاب اسلامی حضور هنر در مسجد از برکات این رویداد فرهنگی و هنری است. جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد یکی از میادین بلوغ و ظهور استعدادهاست. تئاتر بچه‌های مسجد یک تفکر است، که تئاتر، معنویت در ذیل سایه حق در مسجد به اثری مانا برای بیان معارف دینی و ارزش‌های والای انسانی است. امید که این تفکر در کنار آموزش بزرگان و اساتید فن این هنر مایه خبر و برکت و تزریق خون جوشان به شریان تئاتر کشور باشد.

نیلی با بیان گزارشی از برگزاری این جشنواره افزود: 57 اثر از سراسر کشور برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند که از این بین 11 اثر برای شرکت در مرحله نهایی جشنواره انتخاب شد.

وی در پایان ضمن قدردانی از تمامی یاری‌کنندگان این جشنواره گفت: باعث خرسندی است که جشنواره تئاتر بچه‌هاى مسجد از سال گذشته حرکت خود را پس از حدود دو دهه وقفه بار دیگر آغاز کرده است. تئاتر بچه‌هاى مسجد هیچوقت متوقف نمى‌شود و با عزم و اراده بیش از پیش  به کار خود ادامه خواهد داد.

عبدالمحمد زاهدى استاندار قزوین نیز در آیین پایانی سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: این رویداد هنری دارای سه مقوله ارزشمند است. مقوله اول مسجد است. چرا که حضرت رسول (ص) بعد از پیروزى اسلام اولین مسجد را برپا کرد و ساختمان پرستش خداوند را بنا نهاد. مقوله دوم، مردم و بچه‌های مسجد است. حضور مردم و بچه‌هاى مسجد هم در عبادتگاه خداوند ارزشمند است و این مسئله باعث افزایش ارزش کرامت انسانى می‌شود. اما مقوله سوم مربوط به هنر و تئاتر می‌شود. هنر و تئاتر هم که به دست انسان و به لطف و خواست خدا خلق شده مى‌تواند مفاهیم ارزشمند زندگى و دینى را در قالب هنر به سادگی در جامعه جارى کند.

محمد متوسلى نویسنده نمایشنامه‌های به یادماندنی همچون «خورشید کاروان» نیز در این مراسم تقدیر شد. وی پس از دریافت هدایای خود روبروی حاضرین در این مراسم ایستاد و گفت: زمانى که این نمایش را در شیراز نمایش دادیم، خبرنگار یک رسانه از یک مقام بلند پایه پرسید این همه تالار در تهران است این سالن ها را در اختیار این نمایش ها بگذارید که آن مقام مسئول خطاب به من گفت دنبال اجرا در تئاتر شهر و تالار وحدت نرو. چون این سالن ها متعلق به یک جنس دیگر از تئاتر است. اما نمایش «خورشید کاروان» در تئاتر شهر، تالار وحدت، تئاتر بزرگ شهر و ... نمایش داده شد و الان هم خدمت شما هنرمندان جوان تئاتر مى‌گویم که بهترین سالن و تالارهاى نمایشى این سرزمین متعلق به شما است و به قدرى تلاش کنید که در این سالن‌ها بتوانید نمایش خودتان را به روى صحنه ببرید.

شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد هم در این مراسم گفت: نمی‌توان به مسجد تنها نگاه عبادتی داشت. ضمن اینکه تئاتر خود نوعی عبادت است. چرا که مسجد می‌تواند پایگاهی جریانساز برای فعالیت‌های اجتماعی مردم باشد. اگر نوع زندگی مردم تغییر کرده است، اما همچنان اصالت‌های خود را حفظ کرده و پایگاهی به نام مسجد را حفظ کرده‌ایم. پایگاهی که یاری‌رسان مردمی در شرایط‌های گوناگون مهم بوده است.

کرمی افزود: در فضای فعلی هنر  که روح و معنویت در آن بسیار ارزشمند است، حضور جایگاه مهمی مثل مساجد به عنوان مکان تربیتی نسل هنرمند، بی‌شک به عنوان یک اتفاق نیست. بلکه موهبتی الهی است. چرا که اگر هنرمندانی از دل مساجد متولد شوند، می‌توانیم در آینده شاهد حضور هنرمندانی باشیم که اندیشه‌هایشان آمیخته با نوعی تفکر مذهبی است. هنرمندانی که در حال حاضر نیاز هنرهای نمایشی به آن بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: هنرمندان نسل ما همه از مساجد پا گرفته و رشد کردند. چرا که پایگاه‌های هنری دهه‌های گذشته مساجد پایگاه‌های خوبی برای فرهنگ و هنری بودند. هیچ‌کس نمی‌تواند ظهور انقلاب و هنر انقلاب اسلامی را انکار کند. هنری که پایگاه‌های اصلی آن در قلب مساجد می‌تپید. با این مطالب قطعا برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان «بچه‌های مسجد» می‌تواند ادامه دهنده آن راه موثر و مثبت باشد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: تئاتر بچه‌های مسجد از سال گذشته با جدیت هرچه تمام کار خود را آغاز کرده و بی‌شک می‌توانیم تاثیرات سازنده آن را در سال‌های آینده با ظهور و معرفی نسلی از هنرمندان انقلابی شاهد باشیم که خاستگاه و مکانشان از مساجد و پایگاه‌هایی بوده که توانسته‌اند آموزش هنر ببینند و فعالیت هنری کنند. ما می‌توانیم از این امکان به بهترین نحو بهره‌برداری کنیم.

کرمی در پایان افزود: تکلیف همه ما هنرمندان و مدیران فرهنگی است که از این جریان مهم و ارزشمند هنری حمایت کنیم تا در تمامی مساجد سراسر کشورمان این پایگاه‌های هنری برای ادامه راه انقلاب اسلامی تقویت شود.

در این مراسم از محمد ساربان پیشکسوت تئاتر کشور که خود اهل قزوین است، توسط مدیران حوزه هنرى و داوران جشنواره  تئاتر بچه‌هاى مسجد تقدیر و تجلیل به عمل آمد. ساربان نیز پس از دریافت هدایای تقدیری خود گفت: تئاتر متعلق به تمام تفکرات است. هیچ‌کس صاحب تمام قد تئاتر نیست. تئاتر باید برای همه باشد و هر کس علاقه‌مند به آن است بتواند خود یکی از فعالان تولید تئاتر باشد و یا بتواند به تماشای تئاتر بنشیند. تئاتر بچه‌های مسجد توانسته تا حدودی این کار را انجام دهد. اما نیاز به تلاش و پشت کار مدیران متولی این رویداد ارزشمند فرهنگی و هنری و همراهی هنرمدان وعلاقه‌مندان این عرصه دارد.

ساربان در پایان گفت: تئاتر با ما متولد شده و مالکیت آن به تمام ادیان و تفکرات می‌رسد. چرا که مى‌تواند تفکرات یک قوم را به نمایش بگذارد و درباره مباحث انسانى صحبت کند. امیدوارم که به تئاتر نگاه انسانى شود.

شب گذشته برگزیدگان سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در قزوین به صورت گروهی معرفی و جوایز آنها اهدا شد. به این ترتیب اسامی گروه‌های برگزیده این جشنواره به شرح زیر است:

 نمایش «پمپ» به کارگردانی یونس صحرارو از استان کردستان رتبه نخست بهترین گروه نمایشی سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» را بدست آورد و لوح تقدیر به همراه چهل میلیون ریال جایزه نقدی را دریافت کرد.

همچنین نمایش «شبی که دلی شکست» به کارگردانی حسن رهنما آذر از استان اردبیل رتبه دوم بهترین گروه نمایشی سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» را بدست آورد و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال را با خود به خانه برد.

رتبه سوم بهترین گروه نمایشی سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» را هم تئاتر «آنسوی رویا» به کارگردانی حنانه خاتونی مال تصاحب کرد و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی بیست میلیون ریالی به این گروه اهدا شد.

همچنین جایزه ویژه «فرج الله سلحشور» به همراه لوح تقدیر و پنجاه میلیون ریال جایزه نقدی هم به گروه نمایش «شبی که دلی شکست» به کارگردانی محمد رنجبران از استان بوشهر اهدا شد.

در این مراسم از خانواده شهید عباس بابایى تجلیل و از دو کتاب نمایشنامه «پشت روزنه‌ها» نوشته حمیده وحیدی و «خاک شیرین» نوشته حامد مکملی رونمایی شد.

یاداور می‌شود، سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ۱۶ تا ۱۹ مردادماه در قزوین برگزار شد.


 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید