Iranian Agriculture News Agency

امیرحسین صدیق در گفت وگو با ایانا:

بازگشت سرمایه مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران سینماست

سینمای ما موقعیت اکران فیلم کوتاه را فراهم نکرده

امیرحسین صدیق بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است در سینمای کودک و نوجوان بیش از هر چیز نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب است که با بودجه شخصی قابل اجرا نیست و نیاز به حمایت دولتی دارد.

بازگشت سرمایه مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران سینماست

امیرحسین صدیق به ایانا گفت: نبود برنامه‌ریزی و حمایت دولتی از این سینما موجب شد تا دوران خوب سینمای کودک و نوجوان رو به افول رفته و از رونق آن رفته رفته کم شود.

بازیگر فیلم «نوک برج» ادامه داد: سوء مدیریت در بخش تجاری و سرمایه گذاری سینمای کودک موجب شده تا این گونه سینمایی دچار مشکل شود و البته این ضعف مدیریت در سینمای ملی و تلویزیون نیز به این شکل بوده و صرفاً سینمای کودک نیست که در این سال ها دچار آسیب  و نوسان شده است.

صدیق با بیان اینکه سینمای کودک، سینمایی فرهنگ ساز است، تصریح کرد: سینمای کودک به دلیل کارکردهای فرهنگی خود در جامعه، نیاز به حمایت دارد و صرفاً نمی‌توان به جنبه تجاری این سینما نگاه کرد. به همین دلیل در همه جای دنیا از این سینما بدون توجه به میزان سودآوری اش حمایت می‌شود.

وی افزود: وقتی حمایتی از سینمای کودک نباشد و صرفاً ممیزی در این سینما اعمال شود، فیلم‌سازان دچار مشکلات جدی در تولید می‌شوند البته حمایت از سینمای کودک لزوماً حمایت مالی و سرمایه‌گذاری نیست؛ بلکه توجه به زیرساخت‌ها و در نظر گرفتن سالن های مناسب برای سینمای کودک و نوجوان ضرورت دارد.چیزی که در شرایط فعلی اقتصاد کشور با بودجه‌های شخصی امکان پذیر نیست.

صدیق بازگشت سرمایه را در شرایط فعلی مهم ترین دغدغه سرمایه‌گذاران سینما دانست و گفت: سرمایه‌گذاران نیز با توجه به مشکلات پخش و اکران یک فیلم، همیشه نگران سرمایه‌گذاری و عدم بازدهی هستند. مشکلات فیلم سازی موجب شده است تا فیلم «برای کودک» دچار ضعف و رکودی شود که امروز شاهد آن هستیم.

این بازیگر درباره کارکرد و تاثیر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بر سینمای کودک بیان کرد: این تاثیر زمانی بیشتر می شود که نگاه آماری به برگزاری این رویداد نشود و بدانیم که از چه مسیری می توانیم سینمای کودک و نوجوان را به مردم معرفی کنیم.

صدیق در ارائه راهکاری برای برون رفت از وضع کنونی سینمای کودک عنوان کرد: در سینمای کودک و نوجوان بیش از هر چیز نیاز به زیرساخت های مناسب داریم که با بودجه شخصی قابل اجرا نیست و نیاز به حمایت دولتی دارد. مدیریت سینمای کودک باید این مهم را درک و جشنواره را به طور مستقل برگزار کند.

بازیگر فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» همچنین خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فیلم هایی برای کودکان ساخته شد اما بعدها تعداد فیلم های «درباره کودک» افزایش یافت. در حالیکه کودکان تنها بهانه ساخت آن فیلم ها بودند و مخاطب اصلی شان کودکان نبودند.

وی با اشاره به این که سینمای کودک و نوجوان به انواع قالب های فیلم کوتاه، بلند، داستانی و انیمیشن نیاز دارد، افزود: سینمای ما موقعیت اکران فیلم کوتاه را فراهم نکرده و زیرساخت فنی و فرهنگی برای اکران گسترده فیلم های کوتاه هنوز فراهم نشده است تا خانواده‌ها عادت کرده باشند بچه‌های خود را به سالن سینما ببرند و همراه یکدیگر به تماشای فیلم کوتاه بنشینند.

یادآور می شود؛سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد 8 الی 14 شهریور 97 در شهر اصفهان برگزار می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید