Iranian Agriculture News Agency

برچسب دار شدن روغن‌های تراریخته دست واحد بازرگانی صدا وسیما را می بندد؟!

صدا وسیما در برابر چالش انتخاب پول یا سلامتی مردم

هادی اعتمادی مجد_ فرهنگ و هنر _ اگر شما هم جزو آن دسته از بینندگان تلویزیون هستید که خواه ناخواه متاثر از تبلیغات خوش رنگ و لعاب روغن های مایع ، مصرف این ماده را در سبد غذایی خود پررنگ کرده اید، باید خودتان را آماده بسیاری از بیماریهای قلبی و عروقی ناشی از این فرهنگ غذایی کنید.

صدا  وسیما در برابر چالش انتخاب پول یا سلامتی مردم

اگر شما هم جزو آن دسته از بینندگان تلویزیون هستید که خواه ناخواه متاثر از تبلیغات خوش رنگ و لعاب روغن های مایع ، مصرف این ماده را در سبد غذایی خود پررنگ کرده اید، باید خودتان را آماده بسیاری از بیماریهای قلبی و عروقی ناشی از این فرهنگ غذایی کنید.دیر یا زود این روغن های مایع و بدتر از آن جامد که مدتهاست از مصارف آشپزی به بشقاب های سالاد هم راه پیدا کرده اند، گریبان خیلی از مردم را خواهد گرفت. بازیگران شیک، اتو کشیده و خوشحال تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون جدا از آنکه چند تکه ماده غذایی را سخاوتمندانه در حجم انبوهی از روغن های مایع برشته می کنند و در کمال تعجب، ظرفهای سلامتی سالاد را هم با این ماده آغشته به چاشنی بیماری زا می سازند، بیرون از قاب دوربین و دنیای فانتزی تبلیغات شاید خیلی هم خودشان علاقه مند به اتخاذ این رویه نباشند.

آنان آمده اند تا به سفارش فلان شرکت تولید روغن یا بهمان وارد کننده سودجو شما را ترغیب به مصرف بیشتر روغن مایع کنند و اگر رویشان می شد، سفارش نوشیدن آن را هم لابه لای تصاویر پر زرق و برق تیزرهایشان می گنجاندند.

بی شک خیلی از مردم هنوز نمی دانند عبارت GMO که ‌روی بسته‌بندی برخی برندهای روغن موجود در بازار درج شده، نه یک امتیاز تولید که به‌معنای تهیه آنها از مواد دستکاری شده ژنتیکی است.خب! حق هم دارند چون در همان گوشه کنار ها هم در یک تناقض مضحک، عبارت «۱۰۰درصد طبیعی» هم با معنای قابل فهمی قرار گرفته تا کسی به تراریخته بودن آن شک نکند!

جالب آنکه بر اساس قانون ابلاغی توسط وزارت بهداشت، درباره «ضوابط برچسب‌گذاری به‌روی محصولات غذایی»، تمامی تولیدکنندگان محصولات غذایی در داخل کشور موظفند در صورت استفاده از مواد دستکاری شده ژنتیکی عبارت «حاصل از فرایند دستکاری ژنتیکی» یا GMO  را روی برچسب محصول خود به‌صورت واضح و آشکار درج کنند. قانونی که بعضا رعایت نمی شود.

همین صدا وسیمای خودمان هم که روغن های جورواجور از سر و روی آگهی های بازرگانی اش می بارد، تا به حال در چند برنامه در باکس های پربیننده اش درباره GMO روشنگری کرده و به مردم هشدار داده است.

دکتر زهرا عبداللهی، رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت می‌گوید:«وزارت بهداشت با کنترل ‌روی روغن‌های وارداتی تنها به روغنهایی اجازه واردات می‌دهد که به‌میزان مشخصی تغییر ژنتیکی‌یافته باشند و سلامتشان برای کارشناسان غذا و دارو اثبات شده باشد! هنوز تحقیقات جهانی در خصوص تأثیر مصرف محصولات تراریخته به‌روی سلامت جامعه انسانی نهایی نشده است و کل دنیا در حال آزمون و خطایی است که بسیاری از کشورها از آن به‌روی سلامت شهروندانشان حذر می‌کنند».با این حال او معتقد است:«مصرف این خوراکی‌ها باید کنترل‌شده و محدود باشد چرا که ممکن است در درازمدت باعث بروز جهش‌های ژنتیکی در انسان و پس از آن افزایش تومورهای سرطانی و حتی ناباروری در جامعه شود».

موردی که در تبلیغات تلویزیون هیچ توجهی به آن نمی شود و در زیر لفافه ای از رنگ و طرح پنهان می شود.

با این حال طبق خبر جدیدی که معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو داده،روغن‌های تراریخته از اول مرداد برچسب دار می‌شوند. خبر بدی برای واحد بازرگانی صدا وسیما که با گشاده دستی آنتن را برای ترویج مصرف این ماده خوراکی در اختیار قرار داده اند.

چرا که درج این برچسب نوعی اعلام هشدار به مصرف کنندگانی است که در تبلیغات تلویزیونی یا برنامه های آشپزی شاهد مصرف بی رویه آن هستند.

غلامرضا اصغری معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص محصولات غذایی تراریخته گفت:«در ادامه الزامات قانونی و بخشنامه‌های پیشین، کلیه روغن‌های موجود در بازار کشور از اول مردادماه ملزم به درج لوگوی تراریخته با فرمت اعلامی اداره کل فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی این سازمان هستند و علیرغم همه دقت نظر‌ها بر موضوع ایمنی و سلامت محصولات مجاز تراریخته، فرصت و امکان انتخاب باید برای مصرف کننده فراهم شود و کلیه تولیدکنندگان یا واردکنندگان روغن‌های خوراکی با منشا تراریخته ملزم به رعایت این موضوع و اطلاع رسانی با شکل یکسان به مشتری هستند.از اول شهریور ماه پیش رو هم کلیه فرآورده‌ها و محصولاتی که در اجزای آن از روغن یا سایر محصولات با منشا تراریخته استفاده شده باشد، ملزم به اطلاع رسانی روی محصول به مشتریان هستند».

در این صورت، درج لوگو (نشان) تراریخته به شکل دایره سفید رنگ و به قطر ۱.۵ سانتیمتر که واژه تراریخته در درون آن با فونت قابل رؤیت در کنار آرم سازمان غذا و دارو بر روی بسته‌های کلیه محصولات تراریخته الزامی خوهد شد.

قانونی که اجرا و اطلاع رسانی وسیع درباره آن، جدا از آنکه مدیران صدا وسیما و واحد بازرگانی اش را ناگزیر به تجدید نظر درباره چگونگی و میزان پخش این روغنها می کند، بلکه مردم را نیز نسبت به مضرات آنها آگاه بیشتر می سازد. ضمن اینکه مدیران صدا وسیما نیز می توانند خلا ناشی از کاهش درآمد ناشی از حذف تبلیغ روغنهای سرخ کردنی و وآشپزی را با جایگزینی تبلیغ روغنهای مفید پرُ کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید