Iranian Agriculture News Agency

«خانه ما» جای ولخرجی نیست!

 «خانه ما» جای ولخرجی نیست!

ایانا- گروه فرهنگ و هنر: مدیریت اقتصاد و دخل و خرج خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی می تواند در نوع خود روی ابعاد کلان اقتصاد در کشور اثرگذار باشد. تصمیمات مالی و سیاستگذاری های پولی در کشور نیز طبعا تاثیرات مهمی روی اقتصاد خانواده دارند.تاثیراتی بشدت عمیق و پردامنه که می توانند نهاد و بنیان خانواده را دستخوش آسیب های جدی،تزلزل و از هم پاشیدگی و از سوی دیگر با پیشرفت مواجه کنند. حتی گفته می شود حدود نیمی از تولید ناخالص ملی از طریق کسب و کارهای موجود بر پایه مدیریت یا مالکیت خانوادگی تأمین می‌شود.

اما واقعا چقدر خانواده های ایرانی دانش مدیریت اقتصاد خُرد دارند تا در گذر از خرج و برج های روزمره، فکری هم برای سرمایه گذاری و یا ایده های بلند مدت و سازنده کنند.

صدا و سیما در برنامه های خود بسیار به این مسئله پرداخته، اما بسترهای غیر جذاب و تکراری عموما مانع از آن بوده که خانواده ها بتوانند ثمری ببرند و نکته ای کاربردی بیاموزند. میزگردهای کسالت بار و اغلب بشدت تخصصی یکی از پرکاربردترین و محوری ترین تاکتیک های صدا و سیما برای فعالیت در این حوزه خطیر هستند. زمینه هایی که مخاطب کارشناس می طلبند و مردم نمی توانند از جنبه های آموزشی آنها سودی ببرند.

«خانه ما»، برنامه ساده و دیدنی شبکه نسیم عنوان مستند مسابقه ای تلویزیونی است که تاکنون چهار سری از آن ساخته و پخش شده. سری پنجم «خانه ما» به کارگردانی امین کفاش و احسان عمادی و تهیه کنندگی حسین افشار هم اخیرا در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است که از امشب به صورت هفتگی ساعت 19 از شبکه نسیم پخش می شود.

این مستند مسابقه  برنامه ای در ژانر ریالیتی شو با محوریت خانواده و اصلاح شیوه الگوی مصرف تهیه شده است که در سری جدید خود به شهرستان رشت رفته.

در این برنامه مسابقه ای بین چند خانواده در طول یک ماه جریان می باید. اعضای این خانواده ها باید در طول مسابقه شیوه مصرف خود را اصلاح کنند و با صرف بهینه ترین شیوه هزینه کرد، مناسبات و اقدامات روتین یک خانواده معمولی را در طول یک ماه به انجام برسانند.

پیش از این «خانه ما» در شهر های تهران، اصفهان، اهواز ضبط شده بود و در سایه این مسابقه، بینندگان به آشنایی نسبی با فرهنگ مردمان این شهرها هم می رسیدند.ضمن اینکه هر خانواده برخورد خاص خود را با نحوه مصرف بودجه ای که در اختیارش قرار داده شده دارد تا مخاطب از این میان بهترین ایده ها و روش های اقتصادی را یاد بگیرد و آنچه مناسب تشخیص می دهد در  زندگی خود به کار ببندد.

شناخت مبانی اقتصاد خانواده و پرهیز از افراط و تفریط در امور مالی و اقتصادی نکته مهمی است که بویژه در شرایط فعلی بازار و عدم ثبات، می تواند در روند زندگی افراد بسیار تاثیرگذار باشد.سازندگان «خانه ما» با انتخاب قالبی راحت  و خودمانی که از ساختار گرفته تا جنس ادبیات نریشنها تلاش کرده اند آموزش های مالی لازم به اعضای خانواده و خصوصا فرزندان را در دستور کار خود قرار دهند. در واقع افزایش سطح عمومی دانش اقتصادی خانواده است که می‌تواند زمینه ساز تصمیم گیری های صحیح اقتصادی باشد. از سوی دیگر تماشاگر در این برنامه روحیه همکاری بین اعضای خانواده و اولویت‌بندی نیازهای اقتصادی را که سبب ساز  تقویت و سلامت اقتصاد خانواده می شود، بخوبی درک می کند و حتی تشویق می شود تا خود آنرا تجربه کند.

با این حال برخی از منتقدان  «خانه ما» آنرا برنامه ای سفارشی و به دور از واقعیت های زندگی امروز در ایران ارزیابی می کنند. برنامه ای که بیشتر می کوشد افراد را به سوی زندگی کم بضاعت و در مواردی فقیرانه سوق دهد که شاید عزت فرد در جریان آن معنی خود را از دست می دهد.رویکردی که در بعضی از بخش های برنامه مذکور ردپای آن به چشم می خورد و گویی قابل انکار هم نیست.

در کل اما «خانه ما» دغدغه های اقتصادی ارزشمندی دارد. تکیه بر مفاهیمی همچون قناعت، برنامه ریزی، ایده پردازی در مصرف درآمد و مدیریت اقتصاد خانواده اگر در ضمن مایه های سرگرم کننده برنامه به چشم تماشاگر بیاید، می تواند در زندگی امروز کارآمد جلوه کند. مسئله ای که جزو امتیازات اصلی «خانه ما» است.

اگر ساعتی پیش موفق به تماشای این برنامه از شبکه نسیم نشدید، تکرار های آن را از دست ندهید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید