Iranian Agriculture News Agency

وزیر ارشاد:

در فضای بشری می توان بوعلی سینا را به عنوان تجلی الهی روی زمین دانست

در فضای بشری می توان بوعلی سینا را به عنوان تجلی الهی روی زمین دانست
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در نشستی با اعضای هیات امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا با تاکید بر اینکه تاثیرگذاری فکر و اندیشه بوعلی سینا فقط متعلق به زمانه خود نبوده و تا امروز بدون در نظر گرفتن مرزهای زمانی و جغرافیایی اثر خود را داشته، گفت: در فضای بشری می توان بوعلی سینا را به عنوان تجلی الهی روی زمین دانست و در فرهنگ و تمدن به معنای حکمت، اندیشه و تفکر به او بالید.
به گزارش ایانا به نقل از مرکز وابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این نشست با تاکید بر این مطلب افزود: برای ایرانیان بالیدن به این فیلسوف بزرگ در حوزه های مختلف حکمت و اندیشه و پزشکی افتخار بزرگی است.بوعلی سینا از زمره بزرگانی است که هر مقدار کار و فعالیت برای او شود به عنوان تکلیف محسوب می شود و اقدامات درباره این فیلسوف از درون و جان افراد برمی خیزد.
او با اشاره به شرایط حاکم بر کشور در زمینه های داخلی و بین المللی تاکید کرد: فرهنگ و اندیشه مانند قطرات آب است که با آهستگی بر روی سنگ هم اثر می گذارد و بی توجه به موانع پیش روی خود آثار خود را در زمان حال و آینده به جا می گذارد.
صالحی ضمن قدردانی از زحمات و خدمات هیات امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا گفت: حضور امام جمعه محترم همدان و رئیس این بنیاد به عنوان شخصی که علاقه مند به بوعلی سینا هستند فرصت مغتنمی است که در گسترش فکر و اندیشه این فیسلوف گرانقدر با همراهی هیات امنا که جملگی از مفاخر علمی کشور هستند تلاش می کنند.
او در پایان بر پیشبرد اهداف بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا و گسترش حکمت و اندیشه این فیلسوف در کشور و جامعه بین المللی تاکید کرد.
در ابتدای این نشست توکل دارایی رئیس روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت های این بنیاد ارائه داد.
او گفت: در ١٢ سال گذشته این بنیاد در معرفی میراث شیخ الرئیس در قالب همایش های داخلی و خارجی و نشر برخی از آثار بوعلی سینا فعالیت مستمر داشته است.
دارایی تصریح کرد: طرح جامع تامین آثار مخطوط و چاپی بوعلی سینا، طرح ترجمه قانون به زبان فارسی، برگزاری همایش و نشست های علمی و فرهنگی، همکاری های بین المللی و ایجاد کتابخانه و مرکز اسناد تخصصی بوعلی سینا شناسی از جمله اقدامات این بنیاد است.
در ادامه رضا داوری اردکانی استاد فلسفه گفت: ابن سینا فیلسوف پزشک است و فیلسوف به جایی تعلق دارد که به او اعتنا می شود.  اگر کشوری که در آن  متولد شده به او نپردازد به آن تعلقی نخواهد داشت.
او افزود: ابن سینا اهل بخارا بود و در بلخ به دنیا آمد و به گرگان و اصفهان و سپس همدان رفته است و زندگی و کارهای او مشخص است. او فلسفه را به زبان فارسی تالیف کرده و این امر از اهمیت زیادی برخوردار است.
در بخش دیگر این نشست غلامرضا اعوانی استاد فلسفه با اشاره به جایگاه جهانی ابن اسینا گفت: ابن اسینا دارای مقام بالایی است که هنوز به طور کامل شناخته نشده و باید در معرفی این فیلسوف بزرگ اهتمام ویژه داشت.چینی ها می گویند طب ما دو نوع است. طب جدید که برگرفته از غرب است و طب قدیم که بخش عظیمی از آن برگرفته از طب اسلامی (منظور طب بوعلی است) است. بنابراین باید بدانیم ابن سینا نوآوری بسیاری دارد و هر مقدار کار و فعالیت راجع به این فیلسوف شود کم است و فعالیت و تحقیق درباره وی نشان دهنده عظمت فلسفه است.
اعوانی گفت: بعد از ابن سینا فلسفه تحول بسیاری در زمینه منطق و الهیات پیدا کرد و این فیلسوف درباره تقریب شریعت و حکمت اقدامات بسیاری کرده است.
در ادامه ناصر نیکبخت استاندار همدان با اشاره به جایگاه بوعلی سینا در حکمت و فلسفه گفت: آمادگی حمایت از فعالیت های اساسی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در راستای معرفی و جایگاه این فیلسوف را داریم.
در بخش دیگری از این نشست ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز آمادگی خود در زمینه حمایت از برخی فعالیت های این بنیاد را اعلام کردند.
در ادامه آیت الله غیاث الدین طه محمدی امام جمعه همدان و رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا گفت: هیات امنای این بنیاد همگی از افراد ارزشی کشور هستند و این امر فرصت مغتنمی در معرفی جایگاه و آثار بوعلی سینا به جهان است.
او افزود: همه تلاش این بنیاد در این است که تمان شئون مربوط به ابن سینا را رعایت کند. دنیا این فیلسوف را بیشتر به عنوان پزشک می شناسد و ما در این بنیاد سعی می کنیم همه وجوه شخصیتی، آثار و خدمات وی را به جهانیان معرفی کنیم.
محمدی تاکید کرد: ابن سینا در تمام علوم زمان خود تخصص داشته است و معرفی تاریخ کامل زندگی وی از ضروریات است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید