Iranian Agriculture News Agency

روس ها در جام جهانی تا می توانند خاویار می فروشند!

صدا وسیما به خاویار ایرانی بی محلی نکند

نگاه

هادی داداشی_ گروه فرهنگ و هنر|| شاید خیلی از شما بیشتر از آنکه طعم خاویار ایرانی را چشیده باشید، اسم و رسمش را شنیده‌اید و تا به حال دستتان هم به آن نرسیده باشد.خوراک دریایی لوکسی که اتفاقا کشور ما در تولید نوع مرغوب آن ید طولایی دارد، اما به دلیل قیمت بالا کمتر در سبد غذایی اقشار متوسط و پایین قرار می گیرد.ضمن اینکه اصولا فرهنگ مصرف آبزیان کمتر بین مردم ایران جا افتاده و ترجیح اغلب بر گوشت های سفید و قرمز است.

صدا وسیما به خاویار ایرانی بی محلی نکند

این در حالی است که رسانه ها و در راس آنها صدا و سیما می توانند با ارائه طرح و برنامه های مشوق در این راستا، مردم را به سمت مصرف گوشت ماهی و آبزیان دیگر سوق دهند. در این صورت قطعا قیمت این محصولات سالم هم در قیاس با نمونه های دیگر کاهش خواهد داشت.

امروز اما در شرایطی که ساندویچ لاکچری ۲۵۰ هزار تومانی در برخی رستورانهای تهران متشکل از تخم ماهی و خاویار سرو می شود و اتفاقا خیلی ها هم برایش صف می کشند، به دلیل قیمت هنگفت، بخش عمده ای از جامعه حتی درکی از طعم این محصول داخلی ندارند. جالب آنکه در رسانه هایی همچون صدا  و سیما نیز کمتر دیده می شود که مثلا در فیلمها  و سریال ها روی این مسئله مانور تبلیغاتی داده شود.در حالی که از آنسو فرهنگ مصرف فست فودهای پر کالری یا صرفا تن ماهی- که مصرف آن در دراز مدت و به طور مداوم از سوی کارشناسان تغذیه نهی شده- از طریق آگهی های تجاری تلویزیون خواه ناخواه تبلیغ و ترویج می شود.

جالب آنکه حتی در مواردی از خاویار به عنوان خوراک ماهی بدبو هم در تولیدات این رسانه یاد می شود که مصرف کننده را پس می زند!

این تجارت گران و میلیارد دلاری که می تواند بازار کار مناسبی نیز در داخل ایجاد کند، هم‌اکنون حدود 90 مزرعه دار را به سوی خود جلب کرده تا در داخل به پرورش ماهیان خاویاری بپردازند که طبق آمارها، حدود 50 درصد آنها در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان قرار دارند و مابقی نیز در بقیه استان‌ها مانند هرمزگان، فارس، قم، خوزستان و غیره پراکنده شده‌اند.

سال گذشته نیز گفته میشد که برنامه‌ریزی هایی صورت گرفته تا با انجام توافق‌نامه سه‌جانبه با استان‌های شمالی، بنیاد مستضعفان و سازمان شیلات، تسهیلات ارزان‌ قیمت از طریق بانک سینا در اختیار متقاضیان راه‌اندازی مزرعه پرورش خاویار قرار گیرد.حرکتی که می تواند به پویایی این صنعت در شیلات کشور کمک کند. هر چند همچنان باید به نقش رسانه های همگانی بویژه صدا و سیما در معرفی بهتر این شغل و اثرات مثبت آن بر اقتصاد و تغذیه کشور اشاره داشت؛ چرا که رواج تولید این نوع ماهیان در داخل و به تبع آن کاهش قیمت،جدا از کمک به شکوفایی صادرات ، مردم را نیز به استفاده از این محصول مغذی تشویق می کند. در واقع تلویزیون می تواند دست کم در برخی از برنامه های ویژه کارآفرینی اش به این مهم نیز بپردازد.

 

استفاده روسیه از ظرفیت های جام جهانی

بازگردیم به روتیتر مطلب حاضر. اینکه روس ها به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال 2018 تا می توانند این روزها خاویار به توریست ها می فروشند!

در حالی که حدود یک دهه پیش خبر سرو شدن خاویار ایرانی در صبحانه کاری ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه به افتخار حضور باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در در مسکو خیلی از ما را هیجان زده کرد، حالا اما روس ها خود در حال تبدیل شدن به یک قطب در صنعت تولید و عرضه داخلی و جهانی این محصول هستند.

طبق اعلام رسانه ها؛«امروز در روسیه دو نوع خاویار عرضه می شود؛ خاویار سیاه و خاویار قرمز. خاویار سیاه که کمیاب ترین و گرانترین خاویار جهان است از ماهی خاویار و قرمز آن از ماهی های سالمون استخراج می شود و این دو نوع در طول جام جهانی روسیه با تقاضا و استقبال گسترده ای از سوی توریست ها روبه رو شده اند»(تابناک).

حال آنکه کشور ما نیز به عنوان یکی از تیم های خبرساز در این رقابتها می توانست از سوی مسئولان در حاشیه فوتبال، روی ظرفیتهای متنوع غذایی ایران مانور دهد و صرفا از بُعد ورزشی به آن نگاه نکند.

این در حالی است که اگر شما سری به برخی از فروشگاه های شمال کشورمان بزنید،می توانید بسته های ارزان قیمت و کم حجم خاویار صادراتی روسیه را با قیمتی در حدود 15 تا بیست هزار تومان تهیه کنید. حال آنکه کشور ما خود یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده این محصول است و باید روی ظرفیت های آن فعالیت بیشتری صورت گیرد.

عباس رجایی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی وزارت جهادکشاورزی اواخر سال گذشته از تصمیم به برگزاری اولین نمایشگاه خاویار و ماهیان خاویاری ایران توسط سازمان شیلات در نیمه امسال خبر داده بود که در صورت تحقق می تواند با انعکاس صحیح اخبارش در رسانه ها خصوصا صدا و سیما، به معرفی دقیق و درستی از این صنعت بپردازد.ضمن اینکه از رهگذر آن می توان به ذهنیت بخشیدن به کارآفرینان و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری جدی در این بخش امیدوار بود.

در واقع وقتی باخبر شویم که مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری ایران،چند سال قبل، پیش بینی به صفر رسیدن ذخایر خاویار دریای خزر را قبل از سال 1400 خورشیدی مطرح کرده بود، ضرورت پرداختن به این مسئله بیشتر برایمان روشن خواهد شد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید