Iranian Agriculture News Agency

در کنفرانس خبری جشنواره فیلم SCO :

سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی با نگاه انسانی شکل گرفت

سینمای ایران بعد از انقلاب با محوریت مفاهیم انسانی توسعه پیدا کرد و نگاه تازه‌ای را در سینمای جهان معرفی کرد.

سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی با نگاه انسانی شکل گرفت

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری در کنفرانس خبری جشنواره بین‌المللی فیلم «چینگ دائو» در جمع خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های مختلف با بیان این مطلب افزود: به رسم ادب شایسته می‌دانیم از میزبانی خیلی خوب مسئولان برگزاری جشنواره فیلم «چینگ دائو» به خاطر این حرکت خوب تشکر کنم. از فرصت مناسب و مغتنمی که برای شناخت بیش‌تر و متقابل کشورهای عضو پیمان شانگهای فراهم کردند.

او ادامه داد: ما ایرانی‌ها با سینمای چین و فیلمسازان چینی بیگانه نیستیم. «چن کایگه»، «آنگ لی»، «ژانگ ییمو»، «جت لی» و «جکی چان» از جمله سینماگران چینی هستند که در کشور ما شناخته شده‌اند و مردم ما بویژه جوانان با آثارشان آشنا هستند. قطعا، مردم چین هم با سینمای ایران غریبه نیستند.  

به گفته او، این ارتباط دو سویه است و شهروندان چینی هم، سینماگران بزرگ ایرانی می شناسند. تصاویری که از فیلم «جدایی نادر از سیمین» در موزه سینمای چین قرار گرفته؛ موید این نظر من است. 

عشیری با بیان اینکه سینما به عنوان یکی از دریچه‌های مهم شناخت یک جامعه و یک ملت است و این هنر برآمده از اندیشه و تفکر هنرمندان و نویسندگان است، اظهار کرد: امیدوارم این جشنواره بتواند به مثابه جاده ابریشم در سایه تعامل هنرمندان 12 کشور عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، فضای همکاری جدیدی را میان سینماگران و هنرمندان و شرکت‌های سینمایی کشورها فراهم آورد. 

وی، سپس به تبیین شاخصه‌های و ویژگی‌های سینمای ایران پرداخت و عنوان کرد: جایگاه رفیع سینمای ایران بویژه در چهار دهه اخیر- بعد از انقلاب اسلامی در جهان ممتاز است. این سینما بعد از انقلاب اسلامی با نگاه و محوریت پر رنگ مسائل انسانی، مفاهیم خانواده و نگاه شاعرانه شکل گرفته است. 

به گفته این مدیر سینمایی، توجه به موضوعات انسانی، جنبه‌های معنوی زندگی انسان، نقش زنان در جامعه، نمایش بحران‌ها و آشفتگی‌های برآمده از مدرنیته و نگاه ویژه به سبک زندگی شرقی، ملی و بومی از شاخصه‌های این سینماست. این نویسنده سینمایی تصریح کرد: سینمای ایران بدون بهره‌گیری از جذابیت‌هایی چون: ابتذال و خشونت در جهان افق تازه‌ای را باز کرده و این سینما اساسا، شعر زندگی است با همه تلخی‌ها و زیبایی‌هایش.

عشیری در ادامه با اشاره به نقش مراکز و نهادهای مختلف در سینمای ایران خاطرنشان ساخت: برای ایجاد گسترش و رشد سینما در ایران و معرفی آن به جهان، مراکز و موسسه‌های مختلفی نقش داشته و دارند که یکی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کمپانی سینمایی در ایران، «کمپانی فیلم سوره مهر» است. 

وی افزود: این کمپانی سالانه در تهیه و تولید سه تا پنج فیلم سینمایی و ده‌ها فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن نقش دارد و محصولاتش تاکنون در جشنواره‌های مختلف جهانی درخشیده‌اند.

به گفته وی؛ «کمپانی فیلم سوره مهر» در ایران برخوردار از حدود 100 سالن سینمایی است که این آمار در حال افزایش است و بزودی به 120 سالن خواهد رسید. این سینماها در استان‌های مختلف و در اغلب شهرهای بزرگ ایران قرار دارند. در کنار سالن‌های سینما، این کمپانی، از شبکه نمایش خانگی و ویدیویی گسترده‌ای برخوردار است که سالانه بیش از 40 عنوان فیلم را در تیراژ میلیونی در سطح کشور پخش و توزیع می‌کند. همچنین، کمپانی سوره علاوه بر تولید و پخش فیلم با داشتن مراکز متعدد در زمینه تربیت و آموزش فیلمسازان، برپایی مسترکلاس‌ها و ورگ شاپ‌های تخصصی، برپایی هفته‌های فیلم در خارج از کشور و عرضه بین‌المللی محصولات سینمایی ایران و ... نیز، فعالیت و مشارکت می‌کند. 

عشیری گفت: امیدوارم با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی ایران و چین و ظرفیت گسترده و بی‌بدیل مخاطبان سینما و تلویزیون چین از رهگذر این جشنواره فرصت و فضای همکاری موثری بین کمپانی فیلم سوره و شرکت‌های سینمایی و خریداران فیلم در کشور چین فراهم شود. 

 در این کنفرانس خبری هنرمندانی از ایران از جمله: مسعود جعفری جوزانی، محمدرضا عرب، مسعود آقابابائیان، محمدحسین قاسمی و دکتر مصطفی امیدی نیز حضور داشتند و به معرفی فیلم‌ها و سینمای ایران پرداختند. ضمنا، فیلم سینمایی «پری دریایی» به تهیه‌کنندگی محمدرضا عرب و کارگردانی مسعود آقابابائیان از ایران جایزه ویژه هیات داوران این جشنواره را از آن خود کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید