Iranian Agriculture News Agency

فارس در زمینه خلاقیت باید به رتبه اول کشور برسد

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش دانشکده کشاورزی و مرکز تحقیقات، گفت: استان فارس باید در زمینه خلاقیت ابتکار نوآوری و توانمندی جایگاه خود را پیدا کند و بتواند به جایگاه اول کشور دست پیدا کند.

فارس در زمینه خلاقیت باید به رتبه اول کشور برسد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمدجواد عسکری در آیین تکریم و معارفه رئیس جهاد کشاورزی فارس، با بیان اینکه نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های بالقوه بخش کشاورزی را به بالفعل تبدیل کنیم، ابراز کرد: باید با یک نگاه جهادی به این حوزه ورود کرد.

به گفته وی؛ یکی از مباحث مهم امروز دنیا بحث امنیت غذایی است که به امنیت ملی گره خورده است.

این مقام مسئول افزود: اگر کشوری در زمینه امنیت غذایی به نقطه پایداری نرسد با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز سفره مردم کمرنگ شده و سفره کشاورزان نیز کمرنگ تر از بقیه مردم است اما با ظرفیت‌هایی که در استان فارس وجود دارد قطعاً می‌توانیم مشکل معیشتی و اقتصاد کشاورزان و مردم استان را حل کنیم.

عسکری همچنین با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که استان فارس را در قله نگه داشته است تنوع فصول و تولید محصولات ارگانیک در بخش کشاورزی است، عنوان کرد: متاسفانه در دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ به واسطه قابلیت کشاورزی، نان دیگر استان‌ها را تامین کردیم و از صنعت غافل شدیم به گونه‌ای که هم اکنون از کشاورزی عقب مانده‌ایم هم از صنعت غافل شده‌ایم.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمادگی همکاری با وزیر جهاد کشاورزی را داریم، گفت: با تعامل و یک نگاه هم افزا، می‌توان مشکلات را پشت سر گذاشت ما معتقدیم باید روز به روز هم افزایی و همدلی افزایش یابد و کمک کنیم استان فارس از این فضا بیرون بیاید.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۲۵ هزار فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی در استان فارس بلاتکلیف هستند، گفت: اگر این ظرفیت در راستای حل مشکلات و مدیریت‌های بخش کشاورزی به کار گرفته شود، به جایگاه واقعی خود خواهیم رسید.

عسکری ادامه داد: در حوزه ظرفیت‌های علمی نیز دانشکده کشاورزی با قدمت ۷۰ ساله یک جایگاه ارزشمند کشوری دارد اما این ظرفیت در حوزه اجرا به کار گرفته نشده تا خروجی مناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طرح امنیت غذایی با 15 ماده که در برگیرنده ایرادات بخش کشاورزی است، به عملیاتی و اجرایی می‌شود، افزود: طرح مذکور بروکراسی اداری را جمع و جور می‌کند.

او با بیان اینکه فضای بخش کشاورزی استان فارس دچار بروکراسی اداری است و این امر برای سرمایه گذاران ترمز حرکت است، گفت: به دنبال پیاده سازی مگاپروژه های قوی بخش کشاورزی هستیم از این رو باید با کمرنگ‌کردن یا حذف بروکراسی اداری مسیر سرمایه گذار تسهیل و فضایی در قالب امنیت سرمایه گذاری ایجاد شود.

تشکیل شورای قیمت‌گذاری و حمایت از بخش کشاورزی و تولید موضوع دیگری بود که عسکری به آن گریز زد و در ادامه یادآور شد که این شورا متشکل است از وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد، معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، شش نفر از نخبگان و تشکل های بخش کشاورزی و دو نفر از همکاران ما که ناظرهستند ولی حق رای ندارند بنابراین در این شورا تولید کننده تصمیم می گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای اولین بار بعد از انقلاب بیشترین بودجه و اعتبار سالانه بخش کشاورزی در سال 1400 رقم خورده است، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه کشاورزی در قالب نقشه راه آمده است.

به اعتقاد عسکری، پیامد موضوع بی برنامه بودن در مدیریت منابع آب در بخش‌های مختلف خصوصا کشاورزی موجب فراتر رفتن مشکل از مرحله کم‌آبی بوده است و باعث شده تا ایران جزو اولین کشورهای در معرض مخاطرات فرونشست های باشد.

وی با بیان اینکه استان فارس در زمینه کشت های گلخانه ای و هیدروپونیک باید به عنوان یک استان پایلوت قرار بگیرد، ابراز کرد: زیرساخت های خوبی برای صادرات محصول به حوزه خلیج فارس از جمله سه فرودگاه بین المللی، سیستم ریلی و ناوگان حمل و نقل وجود دارد از این رو می توان نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس به محصولات گلخانه ای را تامین کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون مجلس و دولت انقلابی است، تصریح کرد: مدیران نیز باید با رویکرد انقلابی و نگاه جهادی باید پای کار بیایند.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت شناسایی پتانسیل های بخش کشاورزی استان فارس، از سرپرست سازمان جهاد کشاورزی این استان خواست تا نقشه راه در این زمینه تدوین کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید