Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی خبر داد:

تجهیز اراضی کوار به سامانه های نوین آبیاری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار گفت: در هشت ماه نخست سال جاری 63 هکتار از اراضی زراعی و باغی این شهرستان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

 تجهیز اراضی کوار به سامانه های نوین آبیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عبدالرسول جوکار با بیان اینکه به منظور اجرای سامانه های مذکور 17 میلیارد ریال هزینه صرف شده است، تصریح کرد: از میزان اعتبار موصوف 14 میلیارد ریال از محل کمک های بلاعوض دولتی تامین و مابقی سهم آورده متقاضیان بوده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: از سطوح اجرا شده 61.3هکتار به اراضی باغی و 1.7 هکتار به زمین های زراعی اختصاص دارد که سیستم های بارانی و قطره ای از جمله سامانه های نوینی هستند که به اجرا در آمده اند.

وی با اشاره به اینکه اجرای سامانه های نوین آبیاری از جمله ابزار هایی است که به منظور کاهش مصرف و افزایش بهره وری آب در اراضی کشاورزی به کار گرفته می شود، ابراز کرد: تا کنون 16هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان کوار به سیستم های آبیاری جدید مجهز شده است.

به گفته جوکار؛ علاوه بر ترویج توسعه سامانه های نوین آبیاری در اراضی شهرستان کوار، ترویج کاهش سطح زیر کشت محصولات پر آب بر و کشت محصولات زراعی با نیاز آبی کم به منظور صرفه جویی در آب کشاورزی، در دستور کار مروجین پهنه قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار با بیان اینکه کم آبی در سال‌های اخیر به واسطه خشکسالی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی است، افزود: مصرف نامناسب منابع آبی زیر زمینی و سطحی این چالش را تشدید کرده است.

او؛ یکی از اولویت ‌های بخش کشاورزی را اصلاح الگوی مصرف آب با اقداماتی نظیر توسعه سامانه های نوین آبیاری‌، حذف آبیاری‌ های سنتی، آموزش و فرهنگ ‌سازی  و اجرای برنامه های مدیریت منابع آب برای عبور از شرایط بحرانی دانست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید