Iranian Agriculture News Agency

طرح نوین آبیاری "لینیر" در خرامه اجرا می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه از آغاز اجرای یک طرح آبیاری هوشمند لینیر در اراضی زراعی این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح با بیش از 5 میلیارد ریال کمک بلاعوض از محل اعتبارات آبیاری نوین انجام می شود.

طرح نوین آبیاری "لینیر" در خرامه اجرا می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، ایرج دهقانی تصریح کرد: این طرح در سطح 26.8 هکتار از زمین های کشاورزی روستای کوه گری از توابع بخش مرکزی این شهرستان در حال اجرا است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می شود اجرای طرح مذکور تا دی ماه به انجام برسد، اظهار کرد: تا کنون کار حفر کانال به طول ۲۱۰۰ متر و لوله گذاری آن برای راه اندازی شبکه انتقال آب طرح آبیاری هوشمند لینر به پایان رسیده است.

به گفته وی؛ با اجرای طرح آبیاری نوین لینیر بهره وری از آب به عنوان مهم ترین نهاده تولید در اراضی زیر کشت نسبت به روش های سنتی و مرسوم منطقه 70 درصد افزایش یافته و عملیات زراعی در مزرعه بهبود می یابد.

دهقانی با بیان اینکه افزایش کمی و کیفی سامانه های نوین آبیاری در مزارع و باغ ها از رویکردهای اساسی در وزارت جهاد کشاورزی است، ابراز کرد: سیستم آبیاری لینیر یا "شبکه آبیاری آبفشان خطی" از پیشرفته ترین روش های آبیاری بارانی است که به کارگیری آن به عنوان یکی از فناوری های اثر بخش در مدیریت منابع آب کشور یک ضرورت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه با اشاره به اینکه در سال های اخیر با خشکسالی های گسترده مواجه هستیم و تامین مواد غذایی یک الزام است، افزود: برای پایداری تولید، افزایش بهره وری و تامین معیشت کشاورزان از اجرای سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی حمایت های ویژه می شود.

او؛ اجرای سیستم های نوین آبیاری تحت فشار را در بیش از 1095 هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان خرامه را ناشی از اقدامات ترویجی، حمایت های مالی و کمبود منابع آبی در این شهرستان دانست.

به گفته دهقانی؛ در حال حاضر برای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری بارانی 22 میلیون تومان، آبیاری قطره ای 30 میلیون تومان و برای اجرای هر هکتار آبیاری کم فشار  8 میلیون و 700 هزار تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید