Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

ثبت درخواست متقاضیان تسهیلات کشاورزی در فارس آغاز شد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: کار ثبت درخواست، بررسی و معرفی متقاضیان مشمول تسهیلات بند "الف" تبصره 18 سال جاری، در بخش کشاورزی این استان آغاز شد.

ثبت درخواست متقاضیان تسهیلات کشاورزی در فارس آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، جعفر صبوری پور با اشاره به اینکه ثبت درخواست ها از امروز پنج شنبه سیزدهم آبان آغاز شده است، تصریح کرد: استان فارس با 5.63 درصد بالاترین سهم از این اعتبارات را درکشور دارد که بر اساس قانون بودجه برای تولید، اشتغال و کارآفرینی با اولویت استان های با نرخ بیکاری بالاتر تعریف شده است.

او ابراز کرد: رویکردهای تعیین رسته فعالیت های اولویت دار برای بهره مندی از این تسهیلات که نرخ سود آن بین 10 تا 16 درصد است، بر اساس برنامه تحول کشاورزی، با رویکرد جهادی وزیر جهاد کشاورزی و با تاکید بر کشاورزی تجاری، کسب و کارهای کشاورزی و تمرکز بر تامین مالی زنجیره های عرضه و ارزش کشاورزی قراردادی با استفاده از شرکت های پشتیبان، در قالب ده رسته فعالیت تعیین شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: سود تسهیلات در 6 رسته فعالیت تولید انواع نهاده ها و عوامل تولید وارداتی غیر علوفه ای، توسعه زنجیره های ارزش و شرکت های پشتیبان کشاورزی قراردادی، توسعه مدرن سازی و استارت آپ های کشاورزی، توسعه زنجیره تولید محصول گواهی شده و  بهره وری منابع پایه آب و خاک در مناطق کم برخوردار 10 درصد و در مناطق برخوردار 14 درصد تعیین شده است.

وی بیان کرد: در چهار رسته فعالیت تولید محصولات راهبردی با ارزش افزوده بالا، خدمات توسعه کسب و کارهای کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و بهبود خدمات بازار رسانی محصولات کشاورزی در مناطق کمتر برخوردار 12 درصد و در مناطق برخوردار 16 درصد است.

به گفته او؛ در سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری بخش کشاورزی "سیتا" به آدرس Cita.maj.ir مصادیق رسته فعالیت ها درج شده است.

صبوری پور تاکید کرد: سود تسهیلات درگردش نیز در تمامی مناطق 14 درصد با اولویت تولید داخلی نهاده های دام و طیور وارداتی، فعال سازی واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیرفعال صنعتی و نیمه صنعتی دام وطیور و آبزیان هست.

او یادآور شد: گردش کار و فرآیند بررسی و پرداخت تسهیلات  با ثبت نام و ارائه درخواست در سامانه سیتا و  بررسی در کمیته تخصصی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس حداکثر در دو هفته، بررسی در کمیته استانی در استانداری حداکثر در یک هفته و با رعایت اولویت های دستورالعمل اجرایی از طریق سامانه به بانک عامل ارسال می شود.

به گفته وی؛ بانک حداکثر ظرف 15 روز از تاریخ معرفی در سامانه نسبت به بررسی، تکمیل مدارک، مستندات و پذیرش طرح اقدام می کند و یا با ذکر دلایل موارد نقص در مدارک مستندات مالکیت، توجیهات فنی و اقتصادی و یا کمبود تضمین و وثایق مورد تقاضای بانک را از طریق سامانه به دستگاه معرفی کننده عودت داده می شود.

صبوری پور افزود: ملاک اصلی انتخاب طرح های سرمایه ای در استان های با نرخ بیکاری پایین تر از 11.5 درصد همانند استان فارس و 18 استان دیگر داشتن حداقل پیشرفت فیزیکی 70 درصدی است و طرح های تعاونی و عشایری و طرح های معرفی شده قبلی از محل تبصره 18درصورتی که در رسته فعالیت های اعلام شده باشد نیز اولویت دارد.

وی با اشاره به اینکه پیشینه متقاضی در چک برگشتی و بدهی به سیستم بانکی از شرایط عمومی بوده و  به صورت خودکار و سامانه ای از بانک مرکزی استعلام می شود، اضافه کرد: سرمایه گذاران بخش کشاورزی با توجه به رسته های فعالیت اولویت دار و مصادیق آن و مشروط به داشتن پیشرفت فیزیکی 70 درصدی طرح نسبت به ثبت درخواست خود و اخذ کد رهگیری اقدام کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید