Iranian Agriculture News Agency

خدرایی اعلام کرد:

تلاش برای تکثیر ارقام هیبرید کلزا در داخل کشور

معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه ریزی برای واردات والدین بذور هیبریدی کلزا به منظور تکثیر این ارقام در داخل کشور خبر داد و گفت: در صدد تولید و تکثیر این ارقام در داخل کشور هستیم.

تلاش برای تکثیر ارقام هیبرید کلزا در داخل کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، غلامحسین خدرایی در حاشیه سفر به شهرستان مرودشت با بیان اینکه بذور هیبرید گران هستند و واردات این ارقام از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست، ابراز کرد: کاهش ارقام وارداتی به حدود ده رقم مرغوب و پر بازده و محدود کردن تنوع این ارقام در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در کنار ارقام وارداتی، شناسایی و کشت ارقام مرغوب داخلی نیز مد نظر است، تصریح کرد: ارقام op و هیبرید از لحاظ عملکرد و مصرف آب تفاوت چندانی ندارند و برنامه ریزی برای توسعه کشت ارقام op نیز در حال انجام است.

معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی  با اذعان به اینکه واردات ارقام هیبرید کلزا به دلایل مختلفی انجام می شود، افزود: سرعت جوانه زنی بالا، یکنواخت رسی و مقاومت به ریزش از مزایایی بذور وارداتی است و ما به دنبال توسعه این شاخصه ها در ارقام op هستیم.

خدرایی با بیان اینکه کشت های مسطح تقریبا در دنیا منسوخ شده است، اظهار کرد: کشت بر روی پشته و کشت با انواع ردیف کارها باید مد نظر قرار بگیرد.

وی با تاکید بر نقش تنش آبی بر مزارع کلزا پس از پی آب به منظور استقرار ریشه گیاه، یادآور شد: عملکرد همه محصولات اعم از گندم، کلزا و جو منوط به داشتن ریشه قوی است.

معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی به همراهی مهدی صادقی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی روز سه شنبه یازدهم آبان ماه از مزرعه کلزا طرح pvs و طرح کشت نشایی کلزا  در حومه مرودشت بازدید کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید