Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی:

خرما محصول ملی؛ مصرف سرانه را افزایش دهیم

مدیر کل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرما یک محصول تقریبا ملی ما است انتظار می رود که ما مصرف سرانه آن را افزایش دهیم؛ نمایشگاه بین المللی و تخصصی خرما در این خصوص می تواند کار ساز باشد.

خرما محصول ملی؛ مصرف سرانه را افزایش دهیم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، ابراهیم زارع در آئین گشایش چهارمین نمایشگاه بین المللی و تخصصی خرما تصریح کرد: به جز در شهرستان های جنوبی در شهرهای دیگر به خصوص شهرهای شمالی که اتفاقاً بسیار هم نیاز داریم، متاسفانه مصرف سرانه خرما بسیار پایین است و این موضوع جای کار دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از مزیت های بزرگ این نمایشگاه این است که بخش خصوصی متولی برگزاری هست، اظهار کرد: حضور پر رنگ بخش خصوصی در این نمایشگاه هم راستا با سیاست های وزیر جهاد کشاورزی است، زمانی که سکان وزارت جهاد کشاورزی در دست گرفتند، اعلام کردند که هیچ تصمیم گیری در کشاورزی کشور نباید انجام شود مگر اینکه بخش خصوصی در تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور داشته باشد.

به گفته وی؛ نمایشگاه یک مزیت بزرگی که دارد این است که کیفیت را هم در بخش تولید و هم در بخش مصرف افزایش می دهد؛ وقتی نمایشگاه برگزار می شود، تولید کنندگان سعی می کنند با هم رقابت کنند و بهترین محصولات شان را با بهترین کیفیت عرضه کنند؛ این مسئله کمک می‌کند به افزایش سطح توقع مردم و سلیقه های جامعه را نسبت به کالاهای مصرفی افزایش می دهد.

او با بیان اینکه امیدوار است برگزاری نمایشگاه ها ما را به سمت  افزایش کیفیت محصولات و افزایش صادرات سوق دهد، ابراز کرد: یکی از مشکلات اساسی ما پایین بودن سهم صادرات است؛ می توانیم به جای خام فروشی، محصولات با فراوری بالا تولید کنیم و به دنیا عرضه کنیم.

زارع به مبحث بازار خرما در کشور نیز پرداخت و افزود: وزارت جهاد کشاورزی امسال سیاست خرید تضمینی دو رقم از خرماهای اصلی کشور را دنبال می‌کند، امیدواریم این سیاست موقتی باشد، به گونه ای نباشد که ادامه کشت خرماهای با کیفیت پایین ادامه پیدا کند؛ امیدواریم سیاست خرید تضمینی به حفظ تولید کمک کند؛ قطعا باغداران و نخلداران ما باید به سمت تولید ارقام کیفی بروند.

وی به برنامه توسعه محصولات با کیفیت در کشور به طور خاص خرمای مجول نیز اشاره و بیان کرد: امسال ۲۴ هزار اصله نهال خرمای مجول در کشور تولید شد که امیدوارم استان فارس سهم مناسبی را ببرد زیرا می تواند این کمک را به تولید خرمای با کیفیت در کشور بکند.

مدیر کل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی خوبی هم در حوزه خرما در کشور انجام شده، تشریح کرد: برای معرفی ارقام و سازگاری ارقام متناسب با اقلیم کارهای خوبی انجام شده، امیدواریم حاصل تمام این ها افزایش تولید، کیفیت، صادرات و ارز آوری برای کشور باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید