Iranian Agriculture News Agency

با کیل گیری از یک باغ سیب؛

برنج کار کامفیروزی رکورد تولید سیب در مرودشت را زد

برنج کار کامفیروزی چند سالی است که با تغییر الگوی کشت و تبدیل مزرعه برنج به باغ سیب علاوه بر کاهش سه برابری مصرف آب به رکورد جدیدی در تولید سیب درختی در مرودشت دست یافته است.

برنج کار کامفیروزی رکورد تولید سیب در مرودشت را زد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، کریم رمضانی، تولید کننده سیب درختی در کامفیروز در بررسی های به عمل آمده و کیل گیری انجام شده توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس رکورد تولید ۱۳۱ تن در هکتار سیب را به نام خود ثبت کرد.

او می گوید: در چند سال اخیر با مشاوره کارشناسان و تغییر الگوی کشت خود از زراعت برنج به احداث باغ سیب روی آورده است و علاوه بر کسب درآمد بالا و کاهش هزینه های تولید در کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری آب نیز موفق بوده است.

این کشاورز؛ با تلاش و پشتکار، عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی و بهره گیری از کودهای پوسیده دامی، چندین برابر بیشتر از میانگین کشوری سیب تولید کرده است.

رمضانی، عدم استفاده از سموم شیمیایی، آب و هوای مناسب منطقه کامفیروز و بهره گیری از دانش کارشناسان را از دلایل موفقیت خود می داند.

این بهره بردار؛ رویکرد تغییر الگوی کشت را از این جهت مهم می داند که بالغ بر صد سال است که برنج در کامفیروز به عنوان محصول غالب کشت می شود و ۹۰ درصد مردم کشت آن را تنها راه امرار معاش خود می دانند.

او در پاسخ به این سوال که تغییر الگوی کشت در کامفیروز و خروج از تک محصولی چه دستاوردی برای منطقه دارد، ابراز کرد: بی شک کاهش مصرف آب، ذخیره آب و دسترسی به عملکرد بالاتر با مصرف آب کمتر مهمترین دستاورد این تغییر رویکرد است.

رمضانی افزود: در کشت سیب درختی هر  بیست روز یکبار آبیاری می کنیم در حالی که در مزرعه برنج آبیاری روزانه و مستمر نیاز است و مصرف آب بیشتر در مزرعه برنج بر کسی پوشیده نیست.

کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت و در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز و ۹۰ کیلومتری غرب  مرودشت قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید