Iranian Agriculture News Agency

جمع آوری بیش از 200 هزار تن کاه در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از 200 هزار تن کاه و کلش از سطح 70 هزار هکتار مزارع گندم و جو این شهرستان جمع آوری شده باشد و به مصارف مختلف برسد.

 جمع آوری بیش از 200 هزار تن کاه در مرودشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، کاووس همتی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری شاهد کاهش نزولات جوی و کمبود علوفه دام بوده ایم، تصریح کرد: امسال با آموزش بهره برداران و اقدامات ترویجی، سوزاندن کاه و کلش مزارع در شهرستان مرودشت به حداقل ممکن رسید و میزان جمع آوری باقی مانده های گیاهی افزایش داشت.

این مقام مسئول اظهار کرد: کاه و کلش مزارع غلات علاوه بر تعلیف دام در صنایع بسته بندی، تولید مواد شیمیایی، تولید ورقه‌های چوب، کمپوست و پرورش قارچ نیز استفاده دارد از این رو به این مراکز حمل و به فروش می رسد.

او بیان کرد: زارعین با جمع آوری کاه و کلش علاوه بر کسب درآمد حاصل از فروش کاه از مزایایی برگرداندن بقایای گیاهی به خاک که شامل حاصلخیزی خاک و بهبود کیفیت خاک می شود، نیز بهرهمند خواهند شد.

همتی با اذعان به اینکه سوزاندن بقایای گیاهی مزارع موجب از بین رفتن  سرمایه کشاورز می شود، افزود: از بین رفتن موجودات زنده خاک،  کاهش قدرت حاصلخیزی آن، افزایش مصرف کودهای شیمیایی، آلودگی های زیست محیطی و ایجاد ناراحتی برای بیماران تنفسی از مضرات آتش زدن کاه و کلش باقی‌مانده در اراضی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت یادآور شد: وجود مقادیر قابل توجه از کاه و کلش غلات در این شهرستان بستر فعالیت و کسب و کارهای جدید در این زمینه را به خوبی فراهم کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید