Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک ها و فروشگاه های سم فروشی استان فارس

برای نخستین بار به صورت رسمی در استان فارس طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک ها و فروشگاه های سم فروشی اجرایی و عملیاتی شد.

اجرای طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک ها و فروشگاه های سم فروشی استان فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، در آیین شروع به کار این طرح، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس ابراز کرد: طبق سیاست‌گذاری‌های وزارت خانه نسخه نویسی سموم برای اولین بار در این استان شروع شد.

محمد جواد احمدی با بیان اینکه تمام مجوزهای کلینیک های گیاهپزشکی و داروخانه ها توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی  صادر می‌شود، بیان کرد: تمامی کلینیک ها باید حتما مسئول فنی هایی داشته باشند که در این مجموعه تایید صلاحیت فنی و تخصصی را از سازمان نظام مهندسی کشاورزی دریافت می کند.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با نسخه نویسی در استان کلینیک های گیاه پزشکی با تشخیص بیماری ها می توانند به صورت چشمی  با تجربه‌ای که دارند نسخه را بنویسند یا اگر  شک در  تشخیص دارند با آزمایشگاه های مربوطه پس از اینکه آزمایشگاه تشخیص  داد نسخه را تجویز کنند‌‌.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: سه برگ نسخه وجود دارد که یک برگ نسخه نزد گیاهپزشک می‌ماند و دو نسخه به داروخانه می رود و شخصی می‌تواند نسخه بنویسد که مسئول فنی کلینیک گیاه پزشکی باشد و مسئول فنی داروخانه باید دو فرم و نسخه را تایید کند که یک نسخه نزد داروخانه  و یک نسخه به بهره‌بردار تحویل داده می‌شود. 

احمدی با بیان اینکه این اقدام برای اولین بار در استان رقم خورده است و در زمینه امنیت غذایی موثر است، عنوان کرد:  بهره برداران باید از این مسیر استقبال کنند و به نفع خودشان است چرا که ممکن است سم فروش چند نمونه سم داده تا بیماری تشخیص داده شود و در این حالت چند نمونه سم  به محصول وارد شده که در بحث امنیت غذایی خیلی خطرناک است.

وی افزود:  اگر سموم از حد مجاز بیشتر استفاده شود بازهم از حالت استاندارد خارج شده و مشکل دارد. لذا نسخه نویسی  به نفع خود بهره بردار است که در مسئله هزینه یک بار هزینه تشخیص وجود دارد.

احمدی با اشاره به راه اندازی اولین مرکز نسخه نویسی در کلینیک گیاه پزشکی گفت: دو کلینیک برای اولین بار در استان فارس افتتاح می شود و در هفته بعد هم دوره آموزشی نسخه نویسی برای کلینیک های گیاه پزشکی طبق ضوابط و چهارچوب اجرا می‌کنیم.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه بیش از ۴۹۵ مجوز سم  فروشی صادر شده است بیان کرد: طبق آمار 550 فروشگاه هستند که ۵۵ تا سم فروشی قدیمی هستند و با رایزنی سازمان نظام مهندسی کشور شرایطی برای آنها فراهم کنیم که بحث  مسئول فنی شان حل کنیم و چارچوب را ساماندهی کنیم.

احمدی خاطرنشان کرد: تلاش داریم که همه سم فروشی ها به داروخانه تبدیل شوند و از آنجا که محصولات کشاورزی مستقیم با خود انسان‌ها ارتباط دارند این موضوع بسیار ضروری است.

وی گفت: بیش از ۸۰ کلینیک گیاه پزشکی فعال در سطح استان داریم و  نسخه نویسی در برخی از کشورهای توسعه یافته استارت زده شده است و در  فارس نیز  استارت خورده است و تا زمانی که کلینیک‌های گیاه‌پزشکی هویت خود را بگیرند و بدانند که می توانند تشخیص و تجویز کند خود به خود  کیلینیک های ما در سطح استان بیشتر می شود.

نسخه نویسی با هدف پایش سموم در تولیدات گیاهی

در ادامه معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی فارس نیز  با اشاره به اینکه با هدف کنترل و پایش سموم و مصرف درست در بخش کشاورزی نسخه نویسی سموم در کلینیک های گیاهپزشکی اجرایی می شود، عنوان کرد:  نقش سموم  در تولیدات  از این‌جهت است که  باقیمانده سموم و شیوه‌های مصرفی و اتفاقاتی که می‌تواند برای سلامت جامعه داشته باشد حائز اهمیت است.

 فرهاد شریفی با بیان اینکه در حال حاضر به سختی سموم پایش می‌شود و تمام مواد از واردات و آنچه در کشور تولید می شود توسط مصرف کننده و باقیمانده محصول پایش می شود  ساماندهی و پایش نسخه نویسی را  از استان فارس شروع می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص کیفیت یک نمونه گیاهی  مورد بازدید قرار می گیرد و در  کلینیک گیاهپزشکی همواره متخصص  نوع آفت بیماری یا هر عارضه که باشد تشخیص می دهد و طی یک نسخه فرمت دار کاملا رسمی سمومی را برای معالجه و درمان تجویز می‌کند.

به گفته شریفی در این روند دقیقا مشابه گروه پزشکی رفتار می شود و بعد از نسخ نویسی مصرف‌کننده نسخه را دریافت و به داروخانه کشاورزی تحویل می دهد این نسخه امضا می‌شود و توسط گیاهپزشک و کشاورز  بایگانی می شود و از این جهت  قابل رصد است که چه مقدار سم مصرف شده است.

وی با بیان اینکه از اواخر سال نسخه نویسی سموم کشاورزی  به طور کامل در سطح استان فراگیر می شود، ابراز کرد: با این روند  فروش آزاد و عرضه آزاد سموم نداریم و هر اختلاف و خطایی که در این زمینه  اتفاق بیفتد کاملا قابل ردیابی است و برداشت ما براین است که شبکه بسیار سالم تری خواهیم داشت.

نسخه نویسی با هدف حفظ امنیت زنجیره غذایی

مدیرعامل شرکت نهاده گستر گوهر ثمر و کلینیک گیاهپزشکی نیز در این مراسم با اشاره به سابقه 15 سال فعالیت در حوزه سموم محصولات کشاورزی گفت: طی  پنج ساله گذشته کلینیک گیاهپزشکی با مجوز فعالیت خود را آغاز کرده است و با شروع نسخه نویسی در زمینه حفظ امنیت زنجیره غذایی عمل خواهیم کرد.

علی اصغر گرمنجانی با اشاره به اهمیت امنیت زنجیره غذایی و عرضه محصول سالم عنوان کرد:  در واقع با کمک های فارغ التحصیلان کشاورزی و گیاهپزشکی توانستیم ضمن بررسی چالش ها از سر مزرعه نمونه برداری از محصول را انجام و با دستگاه بیماری و آفت را شناسایی کنیم.

او با بیان اینکه در صورت وجود مشکل با تمرکز به  نقطه خسارت زا  بیماری حل می‌شود  و این درحالی است که بیش از این  ممکن بود چند سم تجویز شود چرا که نوع آفت را  حدس می‌زندند ابراز کرد:  زمانی که نوع بیماری توسط کلینیک بررسی می شود  دقیقا ماده شیمیایی خاصی که باید مصرف شود تجویز می شود و این باعث می شود که امنیت سلامت غذایی مردم تامین شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در ادامه  بقیه فروشندگان سموم به این زنجیره کمک کنند تا بتوانیم محصولات سالم داشته باشیم.

نسخه نویسی اصل و اساس ساماندهی سموم

در ادامه این مراسم مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس نیز با اشاره به اهمیت مصرف آفت کش های گیاهی  در سلامت جامعه گفت: در این راستا قانون حفظ نباتات در سال ۱۳۴۶ تصویب شده و یک فصل کامل مربوط به فروشنده های سموم و قوانین مربوط به نفت است و این قوانین به صورت کامل است که هنوز تغییر پیدا نکرده است.

حمید رضا دبیری، خاطرنشان کرد: این قانون سعی کرده به نحوی ساماندهی کند که خرید، توزیع، واردات  و صادرات سموم  به نحوی باشد که کمترین خطر را داشته و داشتن مدارک تحصیلی برای کسانی که فعالیت دارند در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تمام موارد مربوط به فروشنده سموم است ابراز کرد: اختلافات بین صنعت و معدن و سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی پیش آمد و در واقع قانون خاص اجازه می‌داد که فروشندگی های سموم به صورت کامل زیر نظر داروخانه ها مشابه داروخانه های انسانی زیر نظر جهاد کشاورزی و به ویژه مدیریت حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی باشند تا نظارت کاملتری صورت گیرد و با همین شرایط جلسات مختلفی با اتحادیه فروشندگان سموم برگزار شد.

دبیری افزود: نسخه نویسی اصل و اساس ساماندهی سموم در این بخش است که  زیرساخت‌های زیادی نیاز دارد ولی باید شروع شود که خوشبختانه امروز برای اولین بار نسخه‌نویسی گیاهپزشکی آغاز می‌شود و در ادامه به سراسر استان گسترش پیدا می کند که سمی بدون نسخه به فروش نرود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید