Iranian Agriculture News Agency

با اقدام جهاد کشاورزی لارستان روی داد؛

یک قنات خشک در لارستان پس از سال ها دوباره جاری شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لارستان با اشاره به اینکه قنات "زائر حسین" در روستای دیده بان این شهرستان قریب به سه دهه خشک و بی آب بوده است، گفت: با درخواست مردم و پیگیری این مدیریت، این قنات جانی دوباره گرفت و آب از آن جاری شد.

یک قنات خشک در لارستان پس از سال ها دوباره جاری شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد جواد مظفری تصریح کرد: در حال حاضر دبی آب از مظهر قنات مذکور سه لیتر بر ثانیه است که با ادامه مرمت و بازسازی قنات پیش بینی می شود تا 15 لیتر بر ثانیه نیز افزایش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای احیاء قنات "زائر حسین" از محل اعتبارات کمک های فنی و اعتباری سال 1399 بهره برده ایم، اظهار کرد: در این طرح 15 درصد هزینه ها را ذی نفعان به صورت خودیاری تامین و پرداخت کرده اند.

مظفری با اشاره به اینکه قنات موصوف 450 متر طول دارد و صد هکتار از اراضی پایین دست حق آبه دار آن هستند، ابراز کرد: در این مرحله از اجرای طرح کار لایروبی، نوکنی و دوس گذاری میله چاه در طول 150 متر از مسیر قنات انجام شده است.

وی بر اهمیت و جایگاه قنوات به عنوان یک منبع تامین آب پایدار در مناطق ایران خصوصا بخش های خشک تاکید کرد و افزود: قنات ها میراثی کهن از ایرانیان باستان است و حفظ و صیانت از آن علاوه بر کمک به تولید محصولات کشاورزی، پاسداشت تلاش نیاکان برای تداوم و استمرار زندگی در این مرز و بوم است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید