Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

انتفاع تولید کننده و مصرف کننده با ایجاد زنجیره ارزش

کشتارگاه صنعتی دام مروارید فارس بزرگترین مجموعه کشتارگاهی در جنوب کشور و یکی از زنجیره های ارزش استان فارس است، مهدی پرویزی با 35 سال سن و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق، مدیریت این مجموعه را برعهده دارد.

انتفاع تولید کننده و مصرف کننده با ایجاد زنجیره ارزش

در ادامه مشروح این گفتگو را با خبرنگار ایانا در استان فارس بخوانید:

زنجیره ارزش تحت مدیریت شما از چه اجزایی تشکیل شده است و در این زنجیره چه اقداماتی انجام می دهید؟

این زنجیره از پنج حلقه تشکیل شده که حلقه اول شامل تامین نهاده، خوراک دام وکشت علوفه است و این مجتمع  حدود ۲۰۰ هکتار اراضی قابل کشت و محصور دارد که در قسمتی از این اراضی علوفه کشت می شود و خوراک دام با کیفیت نیز از "شرکت تعاونی به شهر لپویی" تامین و به حلقه دوم تزریق می شود.

حلقه دوم شامل تولید کنندگان، دامداران و صاحبان پروار بندی ها است که در این حلقه مجتمع با داشتن ظرفیت های بالقوه در باب پروار و با انعقاد قرارداد با اتحادیه صنعت دامداران فارس از تولید کنندگان حمایت می کند.

حلقه سوم شامل میدان دام، کشتارگاه و بسته بندی به صورت گرم و منجمد است.

حلقه چهارم شامل انبار داری، حمل و توزیع محصول تا مراکز فروش است که در این مجتمع  ۱۲ سالن سردخانه دومداره (زیر صفر و بالای صفر) و تونل انجماد انبارهای موصوف وجود دارد و زمینه برای تعدیل بازار تولید و مصرف ایجاد شده است و همچنین ناوگان حمل و نقل به منظور حمل محصولات به مراکز پخش وجود دارد.

حلقه پنجم توزیع محصول به مصرف کننده و ارتباط با مشتری (CRM)  است که از دیدگاه بنده مهمترین حلقه زنجیره می باشد و باید با توجه به نیاز و خواسته مشتری نسبت به تولید محصولات اقدام کرد و این شرکت در این بخش فعالیت های خوبی را داشته و هنوز در جهت رضایت‌مندی مصرف کننده در حال ارتقای این بخش تا رسیدن به استاندارد های روز است.

تفاوت یک زنجیره در محصول تولیدی شما با فعالیت های غیر زنجیره ای چیست؟ چه انتفاعی برای شما و حلقه های دیگر وجود دارد؟

زنجیره ارزش با متصل کردن حلقه های تولید،کاهش نیاز به نقدینگی و ضایعات، افزایش بهره‌وری، تعادل در عرضه و تقاضا، افزایش کیفیت، بهبود ارزش افزوده و انتفاع تولید کننده و مصرف کننده را به دنبال دارد.

در شرایط اقتصادی فعلی کشاورزی و دامداری کم هزینه ترین و زود بازده ترین صنعتی است که کشور به آن نیاز دارد و با مدیریت صحیح و ایجاد زنجیره ارزش از هدررفت نیروی انسانی و منابع مالی جلوگیری می شود و در نهایت قطع وابستگی به کشورهای دیگر به دنبال دارد.

با ایجاد زنجیره و حذف واسطه ها، حلقه های زنجیره از ارزش افزوده برخوردار می شوند و انگیزه برای استمرار این فعالیت ها ایجاد می شود.

برای توسعه زنجیره ارزش در استان فارس چه توصیه‌ ای دارید؟

توسعه زنجیره ارزش نیازمند همکاری بخش خصوصی و دولتی است، بخش خصوصی با مشاهده افزایش سهم حلقه ها از بهای تمام شده کالای فروخته شده، در این زمینه گام برمی دارد.

با توجه به اینکه حمایت از یک زنجیره ارزش یعنی رونق دادن به چندین مجموعه تولیدی راکد، بخش دولتی باید به این دیدگاه برسد و با نگاه و اقدامی جهادی شرایط را برای ایجاد زنجیره ارزش تسهیل کند تا به تنظیم بازار کمک شود.

با ایجاد زنجیره، مصرف کنندگان چه سودی می‌برند؟

با حذف واسطه ها و تعدیل قیمت بیشترین سود به مصرف کننده می رسد از طرفی با ایجاد زنجیره ارتباط با مشتری به شکلی بهتری مدیریت شده و درخواست های مشتریان به سهولت به گوش تولیدکنندگان می رسد.

زنجیره ارزش در کاهش هزینه ها چه نقشی دارد ؟

در مجموعه های زنجیره ارزش با آگاهی نسبت به نیاز بازار و تولید مدیریت شده، ریسک تولید کاهش پیدا می کند و از طرفی با همکاری حلقه های زنجیره هزینه تولید بین حلقه ها تقسیم می شود.

آیا زنجیره ارزش در تنظیم بازار یا تعادل بخشی می‌توانند نقش داشته باشند؟

می‌توان مدعی بود که اصلی ترین وظیفه زنجیره ارزش تعادل بازار به منظور انتفاع تولیدکننده و مصرف کننده است، زنجیره ها در زمان عدم نیاز بازار به منظور جلوگیری از هدر رفت سرمایه تولید کننده محصول تولیدی را به اشکال مختلف انبار و یا فراوری می کنند و در چنین شرایطی نقش چتر حمایتی برای تولید کننده و مصرف کننده دارند.

آیا زنجیره ارزش در تولیدات صادرات محور می‌تواند موثر باشد؟

قطعا در صورت ترویج صادرات غیر نفتی زنجیره ها می‌توانند به منظور جلوگیری از خام فروشی و عرضه محصولات با کیفیت نیاز مشتری را شناسایی و بر این اساس تولید داشته باشند که حمایت مسئولین در این مرحله ضروری است.

از مشکلات بخش کشاورزی عدم ثبات تولید و صادرات است آیا زنجیره‌ ارزش نقشی در ثبات خواهند داشت؟

بزرگترین مشکل تولید کننده محصولات کشاورزی و دامی عدم حمایت از تولیدات در زمان فروش است که موجب ورود واسطه ها می شود و با وجود زنجیره ارزش این مشکلات به حداقل خواهد رسید.

در حال حاضر فقط محصولاتی تولید می کنیم که در کشور بازار مصرف این محصولات وجود دارد آیا شما محصولات جدیدی برای صادرات به سایر کشورها در دستور کار دارید ؟

پودر خون، پودر گوشت، پودر استخوان، روغن استخوان، روده گوسفندی، پوست گوسفندی، اجزای حرام و هزار لای بخشی از تولیدات مجتمع کشتارگاه صنعتی دام مروارید فارس واقع در اقلید  است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید