Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور:

سیاست اصلی ما ارتقاء کیفی سامانه های آبیاری نوین است

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور گفت: توسعه کمی سامانه های نوین آبیاری بنا به تخصیص اعتبارات در طول سال و در سطح چند صد هزار هکتار در حال انجام هست و سیاست اصلی و اساسی ما ارتقاء کیفی این سامانه ها است.

سیاست اصلی ما ارتقاء کیفی سامانه های آبیاری نوین است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، فریبرز عباسی در ششمین جلسه ستاد آبیاری نوین در این استان ضمن بیان رویکردها و برنامه های سال جاری افزود: بحث ارتقاء کیفی سامانه ها و بازنگری دستورالعمل ها که چند سال از ابلاغ آنها گذشته و نیاز به بازبینی و به روز رسانی دارند در دستور کار قرار دارد که بخش هایی از آن نیز انجام شده و در سالجاری به استان ها ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: بحث ارتقاء سامانه آبیاری نوین را که برای امور مدیریتی و برنامه ریزی ها و همچنین  نظارت و ارزیابی عملکرد استان ها بسیار اهمیت دارد از اواخر سال گذشته دنبال کرده ایم و تا چند هفته دیگر نسخه جدید آن بارگذاری خواهد شد و متعاقب آن دوره های آموزشی برای مسئولین سامانه ها در استان ها برگزار خواهیم کرد.

عباسی، بازنگری در تعیین صلاحیت شرکت هایی که با سامانه های آبیاری نوین همکاری می کنند را از دیگر برنامه های سال جاری عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر حدود 2300 شرکت با ما همکاری می کنند.

وی درخصوص تخصیص اعتبار به استان هایی که عملکرد بهتری دارند، ابراز کرد: به منظور تطابق فرآیندهای دستورالعمل، بحث نظارت و ارزیابی را در تمام سطوح شامل حاکمیت، مدیران آب و خاک، اجرایی و مشاورین راهبردی که از ظرفیت آنها استفاده می شود اجرا کرده و به استان ها ابلاغ  می کنیم و برای عملکردهای منظم تر و کیفی تر امتیازاتی قائل هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اصلاح شاخص های توزیع اعتبار که با پیگیری ها و نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی صورت گرفته است، بیان کرد: استان فارس با 68 درصد باقیمانده اراضی نسبت به خیلی از استان ها وضعیت خیلی بهتری دارد.

او تصریح کرد: از حدود 6 شاخصی که ضریب وزنی دو تا 9 دارند بیشترین آن را به باقیمانده سطح اراضی اختصاص داده ایم ضمن اینکه عملکرد پنج سال گذشته که قطعا استان فارس یکی از استان های پیشرو در این زمینه بوده ملاک توزیع اعتبارات قرار گرفته است.

عباسی توسعه سامانه های آبیاری با راندمان بالا را از دیگر رویکردهای خود برشمرد و اضافه کرد: ما اعتقاد داریم با اینکه آبیاری ها همگی سامانه نوین هستند ولی باز هم سامانه هایی هستند که نسبت به بقیه از راندمان بالایی برخوردارند؛ مثلاً بعضی از آنها مثل کلاسیک ثابت یکنواختی توزیع کمتری دارند که رویکرد ما این است که این سامانه ها را وزن کمتری دهیم حتی در بحث حمایت هم حمایت کمتری خواهند شد و اولویت ما در درجه اول سامانه های موضعی با راندمان بالاتر هستند که اثربخشی بیشتری بر روی عملکرد و بهره وری دارند.

وی ابراز کرد: در درجه دوم ماشین های آبیاری دارای راندمان مناسب بعد از سامانه های موضعی هستند و کلاسیک ثابت را به انجمن ها، مشاوران و طراحان توصیه می کنیم برای جاهای خاصی که نمی شود از سامانه های دیگر استفاده کرد به کار گرفته شود.

عباسی یکی از مهمترین چالش های موجود را بحث خرده مالکی اراضی بیان کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که در استان فارس از ظرفیت تشکل ها، شرکت های تعاونی تولید و سهامی زراعی بیشتر استفاده شود به خصوص مراکز خدمات با همکاری سازمان تعاون روستایی و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی آموزش های لازم را به بهره برداران خرده مالک بدهند و آنها را تشویق به تجمیع اراضی نمایند.

این مقام مسئول با اشاره به ردیف اعتبارات سال گذشته اظهار کرد: یکی از ردیف های اعتباری ما از صندوق توسعه ملی بوده که حدود 70 درصد تخصیص گرفته ایم و همین حدود هم به استان تخصیص داده ایم و هیچ تخصیصی از ردیف اعتباری دیگر ما که منابع عمومی بوده گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: امسال اعتبارات ما 30 درصد بیشتر است ولی اتفاقی که افتاده این است که علی رغم  30 درصد افزایش در اعتبارات، ما اعتبار صندوق توسعه ملی را امسال نداریم و در قانون بودجه حذف شده و همه تبدیل به منابع عمومی شده است.

در حال حاضر متقاضی برای توسعه سامانه ها خیلی زیاد شده است و اگر اعتبارات کفاف دهد در استان ها بهره برداران زیادی هستند که استقبال خوبی کرده اند و اولویت با آنهایی است که مشارکت بیشتری دارند و در پرداخت خودیاری مشکلی نداشته باشند که بدین ترتیب سرعت توسعه سامانه ها افزایش خواهد یافت.

در بحث پمپاژ ثانویه مقرر شد تفاهم نامه ای بین معاونت آبفا وزارت نیرو و معاونت آب و خاک کشور تنظیم شود که با انعقاد آن بالای 80 درصد از مشکلاتی که در حال حاضر با آنها مواجه هستیم حل خواهد شد.

اجرای پروژه های تجمیعی ضروری و از اهمیت برخوردار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: اجرای پروژه های تجمیعی به دلیل ضروری بودن آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به اینکه اجرای این پروژه ها زمان بر است و بهره برداران در هر منطقه رفتار خاص خود را خواهند داشت، هیچ نسخه واحدی نمی توان حتی برای هر شهرستان هر ده یا پایلوت ارائه داد و هر کدام رفتار اجتماعی خود را دارد.

احمد طمراسی تصریح کرد: برای هر شهرستان یک طرح تجمیعی مصوب می کنیم با محوریت همکاران خود در مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و من بعد در ابتدای هر جلسه روند پیگیری این قبیل طرح ها را مشخص نمائیم.

وی معرفی حداقل یک طرح تجمیعی به عنوان پایلوت را برای هر شهرستان ضروری دانست و افزود: مدیران شهرستان حداقل یک پایلوت را به ما معرفی کنند و محور شروع کار برای شناسایی، ارتباط گیری، آموزش و موضوعات پیرامونی برای مقدمات کار را هم مصوب خواهیم کرد.

به گفته او؛ مدیریت های شهرستانی با نظارت مدیریت ترویج برنامه را شروع کنند تا در پایان سال گزارش عملکرد قابل قبول عملیاتی در این بخش، هم برای خود ما و هم برای مجری طرح ارائه کنیم تا زمینه ای برای توسعه امور بعدی ما باشد.

این مقام مسئول به اهمیت حوزه قنات در استان فارس اشاره کرد و افزود: در شهرستان های توسعه یافته ما قنات در اولویت ما است و باید برای آن مدل تعریف کنید، الزامات و نیازمندی هایش را مشخص نمائید تا آنجایی که از حوزه ستاد و استان بر می آید اقداماتی انجام دهیم و آن جاهایی که ستاد وزارتخانه باید ورود داشته باشد را طبیعتا دنبال خواهیم کرد.

طمراسی تاکید کرد: از ظرفیت اساسنامه ای صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی برای ایجاد یک شرکت پیمانکاری که بتواند نقش یک هلدینگ را ایفاد کند استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ضمن ابراز خرسندی از سرعت قابل قبول اجرای طرح های آبیاری نوین در این استان گفت: یکی از گویاترین، عملی ترین و پاسخگوترین مجموعه های ستاد وزارت کشاورزی همکاران حوزه آب و خاک هستند و چند مورد را که ما ورود کردیم با نگاه منطقه ای محور و سرعت بالا عملیاتی کردند و امیدوارم ادامه داشته باشد.

ششمین نشست ستاد سامانه های نوین آبیاری با حضور فریبرز عباسی مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری در وزارتخانه، احمد طمراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، امیر اسلامی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی این سازمان و دیگر اعضای ستاد در سالن شهید پرویزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید