Iranian Agriculture News Agency

کشت مکانیزه برنج کامفیروزی در مروشت آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز کشت مکانیزه برنج کامفیروزی با بهره گیری از آب رودخانه ها و چشمه سارهای موجود در قطب تولید این محصول در استان فارس خبر داد.

کشت مکانیزه برنج کامفیروزی در مروشت آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، کاووس همتی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج با استفاده از آب های زیر زمینی ابراز کرد: بیش از هشت هزار هکتار برنج در این منطقه با استفاده از آب رودخانه های کر،  تنگ شول، بهشت گمشده و چشمه سارهای موجود در منطقه انجام می شود.

او با بیان اینکه 70 درصد کشت برنج در این منطقه مکانیزه انجام می شود، افزود: بالغ بر 570 دستگاه نشاکار در منطقه حضور دارند و عملیات کشت مکانیزه برنج را انجام می دهند.

همتی با تاکید براینکه پیش از این کشت برنج در کامفیروز تک محصولی است و تنها محصولی است که درآمد خانوارها را در طی یک سال تامین می کند، اظهار کرد: با استفاده از آموزش های ترویجی، اقداماتی در راستای تغییر الگوی کشت برنج صورت گرفته است.

این مقام مسئول، ایجاد 310 هکتار باغ سیب و بادام، پنج هکتارباغ پسته، 6 هکتار مزرعه زعفران، سه واحد دامداری به بهره برداری رسیده و چهار واحد دامداری در دست اقدام، کشت گیاه دارویی زیره سبزو چهار واحد گلخانه ای در حال اجرا را از مهمترین اقدامات در راستای تغییر الگوی کشت برنج در این منطقه عنوان کرد.

وی با بیان این که در چند سال اخیر آبیاری تناوبی مزارع برنج هم  مانند سایر زراعت ها در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: در مزارع برنج در کامفیروز هم به منظور صرفه جویی در مصرف آب، آبیاری تناوبی انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت افزود: کامفیروز بزرگترین تولید کننده ارقام محلی برنج در استان فارس است و عطر و طعم ویژه برنج کامفیروزی آن را از سایر ارقام محلی متمایز کرده است.

 کامفیروز در 90 کیلومتری غرب شهرستان مرودشت و 110 کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید