Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

مشارکت سازمان تعاون روستایی در خرید دانه گندم مرغوب

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تامین پنج هزار تن دانه گندم مرغوب توسط سازمان تعاون روستایی این استان برای کشت سال جاری خبر داد.

مشارکت سازمان تعاون روستایی در خرید دانه گندم مرغوب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، فرهاد شریفی گفت: در همکاری سه جانبه معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان تعاون روستایی استان فارس مزارع گندم مرغوب و باکیفیت استان که حداکثر سه سال از استفاده بذر گواهی شده در آنها گذشته باشد شناسایی و مورد تایید قرار گرفتند.

وی افزود: محصول این مزارع به منظور تامین کسری بذور گواهی شده از طریق اتحادیه های سازمان تعاون روستایی استان فارس تحت عنوان دانه مرغوب گندم خریداری می شوند.

به گفته شریفی؛ گندم های مذکور در ابتدای فصل زراعی شتوی و در صورت کمبود بذر توسط شرکت‌های تولیدکننده بذر پس از بوجاری و ضدعفونی در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان تا سه سال می توانند از گندم گواهی شده بذرگیری کنند،  اظهار کرد: شرکت های تعاون روستایی و خدمات حمایتی کشاورزی که امکان بوجاری صنعتی را داشته باشند بصورت حق العمل کاری، مکلف به بوجاری و ضدعفونی صنعتی  بذور خود مصرفی می باشند.

این مقام مسئول؛ همچنین به لزوم مبارزه جدی با آفت سن گندم تاکید و ابراز کرد: در مزارع آلوده به این آفت باید مبارزه با آن از اولویت ها و با جدیت صورت پذیرد تا  از خسارت سن زدگی به مزارع و وگندم استحصالی جلوگیری شود.

شریفی با اشاره به اینکه ارائه کلیه  خدمات یارانه دار به گندم کاران منوط به میزان گندم تحویلی ثبت شده در سامانه های سیفا ۱ و ۲ اداره غله است، ابراز کرد: گندم کاران اکیدا از تحویل وفروش محصول تولیدی مزارع خود به مراکز خرید غیر تضمینی وغیردولتی خودداری کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: امسال باتوجه به قیمت خرید تضمینی گندم، دغدغه ای برای قاچاق این محصول وجود ندارد اما انچه که مایه نگرانی است، شبکه های غیر دولتی است که احتمالا در چرخه خرید گندم وارد شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید