Iranian Agriculture News Agency

مراسم نمادین تحویل پنل های خورشیدی به عشایر فارس برگزار شد

مراسم نمادین تحویل پنل های قابل حمل خورشیدی عشایری به خانواده های عشایر با حضور استاندار فارس برگزار شد.

 مراسم نمادین تحویل پنل های خورشیدی به عشایر فارس برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، روز سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه در این مراسم که با حضور ویدو کنفرانسی وزیر نیرو برگزار شد، استاندار فارس با اشاره به اینکه دو هزار و ۷۷۵ پکیج انرژی خورشیدی با هزینه ۲۸ میلیارد تومان برای عشایر این استان تهیه شده است، گفت: امروز به صورت نمادین 360 پکیج تحویل خانوارهای عشایری می شود.

عنایت الله رحیمی با بیان این که در دولت تدبیر و امید در زمینه خدمات بهداشت و درمان به عشایر ۳۶ واحد سیار خانه بهداشت به عشایر تحویل شده است، ادامه داد: در زمینه گسترش فضاهای آموزشی اقدامات خوبی برای ساخت دبیرستان های شبانه روزی در دست انجام است.    

وی با بیان اینکه پکیج های انرژی خورشیدی قطعا در رفاه و آسایش خانوارهای عشایری اثرگذار خواهد بود، اظهارکرد: استفاده از پکیج های انرژی خورشیدی موجب استفاده کمتر از سوخت های فسیلی و بهره گیری از مواهب ارتباطات مانند صدا  وسیما و شارژ گوشی های تلفن همراه و روشنایی منازل خواهد شد. 

رحیمی با اشاره به این که از جمله امتیازات پکیج های انرژی خورشیدی سبک بودن، قابل حمل بودن، در دسترس بودن و کم بودن هزینه نگهداری آنها است، افزود: ضریب نفوذ انرژی برق در شهر و روستا به 100 درصد نزدیک شده است و تامین برق برای عشایر کوچنده تبدیل به یکی از دغدغه ها، برای ارتقای کیفیت زندگی آن ها شده است.

وی با بیان این که شرکت برق منطقه ای این استان از دو سال پیش به عنوان مبدا مطالعه اولیه و طراحی پکیج های انرژی خورشیدی انتخاب شده است، افزود: این شرکت با استفاده از ظرفیت های تولید داخلی با تکیه بر استانداردهای جهانی این دستگاه را با قیمت تمام شده 10 میلیون تومان ساخته است و 90 درصد از این هزینه را وزارت نیرو تامین می کند.     

رحیمی ادامه داد:  دو هزار و 775 عدد پکیج انرژی خورشیدی که به تاسی از سبک زندگی پاک عشایر سوخت پاک تولید می کند، تا پایان خرداد به عشایر استان فارس تحویل داده می شود.     

استاندارفارس با اشاره به اینکه بیش از 67 درصد از مراتع این استان در اختیار عشایر است، گفت: عشایر دارای اقتصادی تولیدی و نمادی از اقتصاد مقاومتی و تولید کالای ایرانی هستند و 260 هزار تن محصولات کشاورزی به صورت سالانه تولید می کنند.         

رحیمی با بیان اینکه عشایر استان فارس با در اختیار داشتن سه میلیون راس دام، 20 هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند، افزود: عشایر این استان 57 هزار مترمربع صنایع دستی و دستبافت های عشایری را سالانه تولید می کنند.   

وی با اشاره به اینکه عشایر استان فارس دوهزار شهید معادل 20 درصد شهدای عشایر کشور را تقدیم کرده اند، ادامه داد: میزان دسترسی عشایر به خدمات بهداشتی تا سال 97 حدود 20 درصد بوده و با تلاش های دولت تدبیر و امید هم اکنون به حدود 43 درصد رسیده است.      

استاندار فارس با بیان این که بهره مندی عشایر این استان از آب سالم و بهداشتی در سال 97 حدود 43 درصد بوده و در سال 99 این میزان به حدود 63 درصد رسیده است، گفت: شاخص برخورداری از راه مناسب به حدود 57 درصد در سال 99 و شاخص سواد از 72 درصد به 83 درصد رسیده است.       

وی با اشاره به اینکه 10 هزار سرپرست خانوار عشایری استان فارس تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته اند، افزود: 220 کانون اسکان عشایری مطالعه شده است و هفت هزار خانوار در حال اسکان هستند.

استاندارفارس با بیان این که28 درصد از عشایر این استان از انرژی برق برخوردار هستند، افزود: امروز شاهد مراسم رونمایی از طرح جهادی بهسازی شبکه برق روستایی 600 روستا در استان فارس هستیم که با اعتبار بالغ بر 90 میلیارد تومان انجام می شود و تاکنون 37 روستا را پوشش داده و بقیه روستاها نیز تا پایان سال جاری اقدام خواهد شد.        

رحیمی خواستار تامین پکیج های انرژی خورشیدی عشایر استان فارس تا حدود 18 هزار دستگاه شد و گفت: تامین برق کانون های اسکان خودجوش که 88 کانون زیر 20 خانوار و فاقد کد آبادی هستند از دیگر درخواست های ما از وزارت نیرو است.         

استاندار فارس تاکید کرد: تامین حقابه شرب انسان و دام عشایری در برنامه ریزی منابع آب سدهای استان باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا با توجه به خشکسالی دچار مشکلات عدیده ای هستند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید