Iranian Agriculture News Agency

به دنبال سرمازدگی فروردین ماه شیراز؛

برآورد 488 میلیارد تومانی خسارت سرما به کشاورزی شیراز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: به دنبال سرمازدگی باغ ها و مزارع این شهرستان در شانزدهم فروردین ماه گذشته مجموع خسارت وارده 488 میلیارد و 749 میلیون و 500 هزار تومان برآورد شده است.

برآورد 488 میلیارد تومانی خسارت سرما به کشاورزی شیراز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، ذبیح الله سیروسی با اشاره به اینکه سرمازدگی بهاره از جمله عوامل خطر مهم در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: در پی این کاهش دمای کم سابقه و گسترده قریب به 39 هزار و 500 هکتار از باغ ها و مزارع شهرستان شیراز از 30 تا 90 درصد آسیب دیده اند. 

این مقام مسئول اظهار کرد: به زیر بخش زراعت شهرستان شیراز با سطحی بالغ بر 29 هزار هکتار از مزارع گندم، جو، کلزا، حبوبات، پیاز، سیب زمینی و سایر محصولات زراعی خسارت بیش از 124 میلیارد تومانی تحمیل شده است. 

به گفته وی؛ در بین محصولات زراعی نیز بیشتر سطح آسیب دیده با بیش از 19 هزار هکتار مربوط به اراضی زیر کشت گندم است که میزان خسارت برآوردی آن بالغ بر 72 میلیارد و 285 میلیون تومان ارزیابی شده است. 

سیروسی ابراز کرد: در زیر بخش باغبانی شهرستان شیراز نیز مساحتی بیش از ده هزار هکتار شامل باغ های پسته، گل محمدی، زیتون، انار، انگور، گردو، سیب، بادام، انجیر و ... از سرمازدگی زیانی بالغ بر 364 میلیارد تومان دیده اند. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز بیان کرد: در میان محصولات باغی این شهرستان باغ های سیب در پهنه 2700 هکتاری و به میزان بیش از 160 میلیارد تومان آسیب پذیر ترین باغ ها در این کاهش دمای بهاری بوده است. 

او با بیان اینکه کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز در شرایط محدودیت های کرونایی از مزارع و باغ های آسیب دیده از سرمازدگی بازدید و میزان خسارت ها را ارزیابی کرده اند، افزود: در این بازدید های فنی، توصیه های کارشناسی در قالب دستورالعمل های ابلاغی، به منظور حفظ و احیائ واحد های خسارت دیده به بهره برداران آموزش داده شد. 

سیروسی با تاکید بر اینکه برآوردهای سطوح و میزان خسارت های حادث شده پس از جمع بندی و تائید فرمانداری شهرستان شیراز به سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ارسال شده است، اضافه کرد: امیدواریم با پیگیری های در دست انجام به منظور کمک به کشاورزان و باغداران خسارت دیده، تدابیر مناسبی اتخاذ شود. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز بر ضرورت توسعه بیمه محصولات کشاورزی به عنوان تنها ابزار حامی تولید و جبران خسارت در این بخش تاکید و عنوان کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در زمان بروز حوادث غیر مترقبه مانند سیل، طوفان، سرمازدگی و ... می تواند هزینه های تولید را جبران و واحد خسارت دیده را به چرخه تولید بازگرداند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید