Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون خبر داد:

گرده افشانی مکانیزه نخیلات برای اولین بار در کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: امسال برای اولین بار عملیات گرده افشانی مکانیزه در سطح 10 هکتار باغات خرما بخش خشت از توابع این شهرستان انجام شد.

گرده افشانی مکانیزه نخیلات برای اولین بار در کازرون

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حمید رشیدی ابراز کرد: استفاده از روش های نوین در بخش کشاورزی علاوه بر بازدهی بیشتر محصول، موجب تسهیل کار کشاورزان نیز می شود و گرده افشانی نخیلات به صورت مکانیزه هم، یکی از این موارد است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه گرده افشانی خرما یکی از حساس ترین کارهای نخل داری و مهمترین فرایند تولید خرما است، تصریح کرد: هر چند تفاوتی میان کیفیت میوه حاصل از گرده افشانی مکانیزه و سنتی وجود ندارند اما به لحاظ کمیت این روش می‌تواند تا حد چشم گیری بر کمیت محصول تاثیرگذار باشد.

رشیدی با اشاره به اینکه در گرده افشانی زمان اجرای عملیات محدود است و گل های ماده تا زمان مشخصی قابلیت پذیرش گرده را دارند، افزود: در روش سنتی هر کارگر روزانه قادر به تلقیح 15نخل و در روش مکانیزه این میزان تا 350 نخل و بیشتر نیز ممکن است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد : با گرده افشانی مکانیزه، افزون بر کاهش مخاطرات و سختی کار، به طور متوسط حدود 50 درصد در هزینه ها و نیاز کارگری برای اجرای عملیات صرفه جویی می شود.

شهرستان کازرون با تولید افزون‌بر 42 هزار تن انواع خرما یکی از تولید کنندگان بزرگ خرما در استان فارس است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید